Mit szeretnek a magyarok: pláza vagy kisbolt?

A magyar vásárlók többsége a különálló boltokat részesíti előnyben a bevásárlóközpontokkal szemben. A plázákba járók egynegyede a város széli bevásárlóközpontokat látogatja a leggyakrabban, a további egyötödük pedig a belvárosi plázákat választja – derül ki a GfK legfrissebb, 2009 júniusában készült bevásárlóközpontokkal kapcsolatos kutatásából.

A könnyű eligazodás/közelség, a könnyű megközelíthetőség, valamint a termékkínálat változatossága a három legfontosabb tulajdonsága az ideális bevásárlóközpontnak.

 

/* banner: 471 */
document.write(”+’ipt>’);
A GfK Hungária 2009 júniusában országos hatókörű, országosan
reprezentatív, bevásárlóközpontokkal kapcsolatos kutatásában az
általános vásárlási szokásokat és imázselemeket vizsgálta. A kutatás
során összesen négy bolttípust vizsgáltak. A bevásárlóközpontot vagy
plázát (város széli, illetve belvárosi), ahol egy épületen belül több
különálló üzlet található, melyek többsége nem élelmiszer-jellegű
termékeket árul. A bevásárlóközpontban gyakran van valamilyen
szórakozási lehetőség is (pl. mozi, játékterem), többek között ez is
megkülönbözteti a hipermarkettől. A különálló boltokat (ezek épületében
csak egyetlen üzlettípus üzemel és a bolt maga egy településen belül,
de nem bevásárlóutcában helyezkedik el), illetve a városon belül
kiépített bevásárlóutcákat.

A különálló boltok a legnépszerűbbek

“A
megkérdezettek több mint egyharmada különálló boltokban vásárol
leggyakrabban. Kedveltség szempontjából is ez a legnépszerűbb
bevásárlóhely-forma. A vásárlók egynegyede város széli
bevásárlóközpontokat látogat leggyakrabban a négy típus közül, további
egyötödük pedig belvárosi plázákat. A bevásárlóutcák mindössze a
vásárlók 6 százalékát vonzzák elsősorban” – mondta el Kui János, a GfK
Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzsere.

A válaszadók
83 százaléka abban a bolttípusban vásárol a leggyakrabban, amelyiket a
legjobban kedveli. Azok, akik úgy nyilatkoztak, egyik bevásárlóhelyet
sem kedvelik a négy közül – a megkérdezettek egyötöde -, jellemzően a
különálló boltokat választják bevásárláskor. Azok (12%), akik a
kutatásba bevont bevásárlóhelyek egyikét sem választották, mint a
leggyakrabban látogatott bolttípust, feltehetően két okból nyilatkoztak
így. Egyrészről nem ők a családban a vásárlásért felelős személyek,
másrészt egyáltalán nem foglalkoznak a bevásárlással, vagy – anyagi és
életmódbeli okokból – máshol, például a piacon vásárolnak.

Érdekes,
hogy a városi lakosok (a 10 000 fő feletti településeken élők) körében
csak a boltpreferenciák terén látható némi különbség a teljes, országos
mintához képest. A városban lakók valamivel nagyobb arányban látogatnak
belvárosi bevásárlóközpontokat (23%) szemben az ország egészére
jellemző 18 százalékkal. Több mint egyharmaduk (37%) jár legalább
hetente plázákba, szemben az országosan jellemző 31 százalékkal.

Azonban
jelentős különbségek lehetnek egyes bevásárlóközpontok vonzáskörzetében
élők vásárlási szokásaiban, attitűdjeiben, ezért célszerű ezeket
egyedileg is megvizsgálni.

Íme az ideális bevásárlóközpont

Arra
a kérdésre, hogy “Ön számára milyen az ideális bevásárlóközpont” azok a
válaszadók, akik látogatják a négy bevásárlóhely valamelyikét a három
legtöbbet említett ideális tulajdonságként a könnyű
eligazodást/közelséget, a könnyű megközelíthetőséget, valamint a
termékkínálat változatosságát (árak szempontjából) említették.
Mindhárom tulajdonságot a válaszadók fele választotta. Negyedikként és
ötödikként követi még ezeket a hosszú nyitva tartás (a vásárlók
egyharmada számára fontos) és a nagy területű élelmiszerbolt megléte (a
vásárlók egynegyede említette). Érdekes, hogy az ingyenes parkolás
csupán a vásárlók 17 százalékának lényeges. Ez azzal lehet
összefüggésben, hogy a lakosság nagy része rendszerint nem autóval jár
bevásárolni, még a bevásárlóközpontokba sem.

Ha az ideális
bevásárlóközpont jellemzőit bolttípusok-preferencia szerint vizsgáljuk,
elmondható, hogy a különálló boltok látogatói az átlagosnál kevésbé
tartják lényegesnek a hosszú nyitva tartást, az ingyenes parkolást és a
különféle szórakozási lehetőségeket. A városszéli bevásárlóközpontokat
preferálók számára a legfontosabb a kínálat változatossága ár
szempontjából: ezt a vásárlók fele említette. Az átlagnál fontosabb
számukra a hosszú nyitva tartás és egyharmaduk jelölte meg az ingyenes
parkolást. A belvárosi plázák fiatalosabb látogatókörének az átlagot
meghaladó mértékben fontosak a szórakozási lehetőségek (18%), valamint
a magas presztízsű üzletek. Ezen kívül viszonylag fontosnak ítélték még
a jó eligazodást és a könnyű megközelíthetőséget, de az átlagnál kisebb
arányban. A városi lakosok közül a budapestieknek elsősorban a kényelem
és a praktikusság a fontos. A budapesti vásárlók számára az országos
átlagot meghaladó mértékben (56%) fontos a változatos árfekvés, illetve
a hely közelsége. Relatíve kevésbé fontos nekik, hogy könnyű legyen
eligazodni a bevásárlóközpontban, és az ingyenes parkolást is csak 9
százalékuk választotta be a három legfontosabb tulajdonság közé.

 


A belvárosi plázákban vásárolók a legszorgalmasabb bevásárlóközpontba járók

Leggyakrabban
azok járnak bevásárlóközpontba, akik a belvárosi plázákat jelölték meg
a leggyakoribb vásárlási helyükként. Csaknem felük hetente legalább
egyszer megfordul egy bevásárlóközpontban. Őket követik gyakoriság
terén a városszéli plázák látogatói, akiknek csaknem egyharmada hetente
egyszer, további 21, illetve 29 százalékuk pedig kéthetente vagy
havonta vásárol itt. A legritkábban pedig azok járnak
bevásárlóközpontokba, akik a különálló boltokat preferálják, de még
közöttük is találunk olyan vásárlót (17%), aki legalább hetente
megfordul ebben az üzlettípusban.