Mennyit ér ma a logisztikai oklevél?
A következő hetekben rendhagyó módon foglalkozunk képzési kérdésekkel honlapunkon – a 18. MLBKT kongresszuson tartandó kerekasztal-beszélgetés előkészítéseként.
Tesszük ezt azért, mert szakmai szervezetként kötelességünk a tájékoztatás és a szakma képviselete a változások viharában, és mert képző intézményként is felelősséget érzünk a színvonalas logisztikai oktatás jövőjéért.
Nekünk ugyanis nem mindegy, mennyit ér az ÖN logisztikai oklevele a mai munkaerőpiacon.
Manapság egyre többen foglalkoznak a hazai oktatás minőségi és mennyiségi kérdéseivel, mennyire felel ez meg a vállalatok igényeinek, mennyire vagyunk versenyképesek világviszonylatban, vagy „egyszerűen” csak azzal, hányan tudnak (vagy nem tudnak) elhelyezkedni megszerzett szakképzettségükkel, diplomájukkal. Arra is látunk nem egy, nem két példát, hogy vállalatok fognak össze önmaguk jövőjének és versenyképességének biztosításáért egy-egy képzés megtámogatásával (pl. 2010 májusában alakult meg az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség), vagy éppen neves HR szaklap hasábjain beszélgetnek a foglalkoztatók ezekről a kérdésekről. A másik oldalon pedig kitűnő példa az MLBKT 2009-ben megalakult Oktatói Tagozata, amely szinte minden olyan hazai felsőoktatási intézményt igyekszik összefogni, amelyben folytatnak logisztikai oktatást. Mindezek jelzésértékűek, hiszen mutatják, hogy valami baj, vagy legalábbis zavar van az érintett felek között. A zavart érzik a képzők, a munkáltatók és úgy tűnik végre az illetékes szaktárca is. De mi lehet a megoldás?
Az új kormányzat is változást sürget az oktatási rendszer átalakítására, továbbá több közvetlenül a logisztikai szakképzést is érintő változás várható 1-2 éven belül, uniós nyomásra. Jelentősnek mondható az a logisztikai akcióterv keretében pályázat útján megvalósult felmérés is, amely elemeire bontva, kompetenciák szerint, jogszabályi hátterével együtt vizsgálja a hazai logisztikai képzési palettát minden szinten, kínálati és foglalkoztatói oldalról is. Azt csak csöndben jegyezzük meg, és csak remélhetjük, hogy a levont következtetések meghallgatásra találnak, és az illetékesek figyelembe veszik azt bárminemű átalakítási munkálat előtt.
Az MLBKT célja az, hogy mindezekről a változásokról tájékoztassa tagjait, a „végső felhasználókat”, hiszen nem mindegy, hogy merre viszik el a képzés szekerét a döntéshozók. Számunkra fontos, hogy hallassuk a hangunkat, hogy összeérjenek a különböző területeken megszületett eredmények, és ne külön életet élve eredményezzenek egy nem kívánatos rendszert.
A fentieken kívül azonban kulcsfontosságúnak ítéljük meg azokat a faktorokat is, amelyek nem függnek a döntéshozóktól, vagyis csak „rajtunk” múlnak, képzőkön és vállalatokon, az ipar és a gazdaság szereplőin, a köztünk zajló kommunikáción, együttműködésen és érdekérvényesítésen, vagyis kétoldalú partnerségen.
A témában az MLBKT idei, Felfelé a lejtőn című kongresszusán szeretnénk kerekasztal beszélgetést, értékes szakmai vitát generálni meghívott vendégeink segítségével.
Nem titkolt célunk az érintett felek provokatív vitája, amely közönségünket is megmozgatja.
Kongresszusi kerekasztal-beszélgetés az oktatásról
Balatonalmádi, 2010. november 11., 18.00
Mennyit ér ma a logisztikai oklevél?
– avagy munkaadói kereslet és képzési kínálat Magyarországon-
Hajas Gabriella
az MLBKT oktatási vezetője