Logisztikai kihívások – felmérés a kereskedelmi és feldolgozóipari cégek tevékenységéről a karácsonyi szezonban

Budapest, 2006. december 13. – A karácsonyi szezon megkülönböztetett folyamatokat igényel az összes nagy-, azaz a több, mint 250 fős kereskedelmi vállalatnál. Összességében a feldolgozóipari cégeknek a 60%-a, míg a kereskedelemmel foglalkozó cégek 89%-a határoz meg külön karácsonyi szezont a vállalat működésében.

A kereskedelmi nagyvállalatok 16%-ánál, míg a feldolgozóipari nagyvállalatok 42%-ánál az éves forgalom 30-40%-a esik erre az időszakra – többek közt ez derül ki a GKIeNET Kft. legfrissebb felméréséből, amelyet a kutatási cég a Wincanton Magyarország, Európa vezető ellátási-lánc megoldások szolgáltatójának megbízásából 2006. novemberében a magyarországi vállalatok körében 1000 cégvezető megkérdezésével készített. A vizsgálat célja az volt, hogy a Wincanton megismerje Magyarországon a feldolgozóiparban és kereskedelemben működő cégeknek a karácsonyi időszakban felmerülő raktározási és disztribúciós igényeit.
Az eredmény érdekes különbséget mutat a nagyvállalatok (azaz a 250 fő feletti vállalatok) és a kisebb cégek között.

Forgalomnövekedés a karácsonyi szezonban

A kereskedelmi nagyvállalatok 16%-ánál, míg a feldolgozóipari nagyvállalatok 42%-ánál az éves forgalom 30-40%-a esik a karácsonyi, azaz novemberi és decemberi időszakra. Ez többek közt nagyon komoly logisztikai hátteret, tervezést is igényel a nagyvállalatoktól, illetve azok logisztikai szolgáltatóitól.
Érdekesség, hogy míg a folyamatokat és eljárásokat illetően mind a feldolgozóipari cégek, mind pedig a kereskedelmi cégek megkülönböztetik a karácsonyi szezont a vállalat működésében, a kisebb cégek több mint 90%-nál ez az időszak nem jelent kiemelkedő forgalomnövekedést – forgalmuknak átlagosan kevesebb, mint 30%-át bonyolítják le a karácsonyi szezonban.

Promóciók

A karácsonyi szezon természetesen a promóciók ideje. A megkérdezett kereskedelmi (nagy- és kis-) vállalatok majdnem fele tervez marketing akciókat. Nem meglepő módon más trend mutatkozik a feldolgozóipari vállalatoknál – ezeknek csak 11%-a tervez karácsonyi promóciót.

A felmérésből az is kiderült, hogy a promóciót tervező cégek többsége saját maga állítja össze a csomagokat, illetve több vállalat magától a gyártótól kapja a kész összeállításokat. Ezzel együtt a promóciós csomagok összeállítását a kereskedő cégek 17%-a bízza külső ügynökségre, 5%-a pedig logisztikai cégére.
„Egyelőre kevés cég ismeri, illetve használja ki a logisztikai vállalatok szolgáltatásainak teljes skáláját,” – mondta Udvarvölgyi Sándor, a Wincanton Magyarország ügyvezető igazgatója. „Egyre több új technológiai megoldást vezetnek be a költséghatékonyság érdekében, illetve a szolgáltatások bővülése figyelhető meg. Olyan értéknövelő szolgáltatások, mint például az ajándékcsomagok összeállítása, komoly segítséget jelentenek a promóciók lebonyolításánál ebben a forgalmas időszakban, anélkül, hogy értékes belső munkaerőt kötnének le a vállalaton belül.”

Raktározás

A legtöbb vállalat elegendő kapacitással rendelkezik a karácsonyi időszak megnövekedett raktározási igényeinek kielégítésére: a feldolgozóipari cégek 93%-a, a kereskedelmi cégek 87%-a saját raktárkapacitását használja ebben az időszakban.
Amennyiben további raktárterület bevonására van szükség, a legtöbb feldolgozóipari vállalat állandó partnerekkel dolgozik, míg a kereskedelmi cégek állandó és ideiglenes partnerekkel oldják meg a raktározási szükségleteiket.
Udvarvölgyi Sándor hozzáfűzte: „A logisztikai szolgáltatást nyújtó cégek ma már a vállalatok logisztikai tevékenységének integrált részévé váltak. Az ’egyszerű’ szállítást és raktározást felváltotta az ügyfélre szabott ellátási lánc teljes körű megtervezése, illetve menedzselése, beleértve a rugalmas, több felhasználós raktárakat és disztribúciót, amelyek képesek kielégíteni a legkülönbözőbb igényeket.”

További adatok:

A karácsonyi szezon kezdete a nagyvállalatoknál

A feldolgozóipari nagyvállalatok 59%-a nem különböztet meg karácsonyi szezont. A többi vállalat 15%-nál ez az időszak decemberben, 18%-nál novemberben, 8%-nál pedig már októberben elkezdődik.
A kereskedelmi nagyvállalatok 44%-a decembert, további 44%-a novembert, 12%-a pedig októbert jelölte meg a karácsonyi szezon kezdeteként.

A forgalom alakulása a karácsonyi szezonban

A feldolgozóipari nagyvállalatok 42%-a éves forgalmának 30-40%-át bonyolítja le a karácsonyi szezonban, azonban 58%-ánál az éves forgalom kevesebb, mint 30%-a esik erre az időszakra. A kereskedelmi nagyvállalatok esetében ezek az arányok 16% és 84%.

A karácsonyi időszakban felmerülő nagyobb áruszállítás igény kielégítése
A feldolgozóipari nagyvállalatok legnagyobb része (66%-a) saját maga oldja meg a karácsonyi időszakban felmerülő nagyobb áruszállítási igényt, míg a kereskedelemben 50% az ilyen cégek aránya.
A megnövekedett áruszállítási igény kielégítésére csak a vállalatok nagyon alacsony hányada veszi igénybe ideiglenes partner szolgáltatásait (a feldolgozóipari nagyvállalatok 7%-a, míg a kereskedelmi nagyvállalatok 6%-a), az állandó partnerekkel való együttműködés viszont elég gyakori (feldolgozóipari nagyvállatok esetében: 25%, kereskedelmi nagyvállalatok esetében: 19%).