Kapaszkodósávon jár a magyar sztrádaexpressz
Még az év vége előtt eléri az M3-as autópálya Debrecent, és újabb szakaszt adnak át az M7-es sztrádán is. Több beruházás befejezése azonban jelentősen késik, területkisajátítási problémák és az év első felében uralkodó kedvezőtlen időjárás miatt.
November végén, esetleg december elején adják át a forgalomnak az M3-as autópálya Görbeháza és Debrecen közötti újabb 35 kilométeres szakaszát, és ezzel végre a hajdúsági megyeszékhely is rákapcsolódik az országos autópálya-hálózatra. Debrecen mellett egy 12,7 kilométer hosszú elkerülő autópálya-szakaszt már az idén április végén felavattak, ám ez egyelőre nincs közvetlen összeköttetésben az M3-assal. Hasonló a helyzet Nyíregyházán is, amelynek határában augusztusban szintén átadtak a forgalomnak egy több mint nyolc kilométeres elkerülő sztrádaszakaszt, ám ennek összekapcsolása az autópályával még szintén nem fejeződött be. Az idén erre már nem is lehet számítani, a Görbeháza?Debrecen rész mellett ugyanis az év végéig várhatóan már csak egy mindössze hat kilométeres autópálya-szakaszt vehetnek birtokba az autósok az M7-es sztrádán, Sormás és Becsehely között.
Továbbra is csak kalandos körülmények között lehet viszont Budapest irányából megközelíteni az M6-os autópálya júniusban átadott első, 58,6 kilométer hosszú szakaszát. A sztráda M0-s és az érdi tető közötti 11 kilométeres szakaszának építése ugyanis késik, és a módosított határidő szerint csak 2007. február végére készül el. Megnehezítette a munkálatokat, hogy a tervezett nyomvonal sűrűn beépített területen vezet át. Emiatt számos nagy értékű ingatlan tulajdonosával kellett megegyezést kötni, és ahol ez nem sikerült, ott csak nagyon lassan lehetett lefolytatni a területkisajátítási eljárást ? mondta lapunknak Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Zrt. (NA) szóvivője. Sok időt vett igénybe a közművek áttelepítése is. Szintén 2006-ra tervezték, ám csak 2007-re készül el az M3-as már említett, Görbeháza és Nyíregyháza közötti 39 kilométeres szakasza, ahol ugyancsak a területkisajátítások lassúsága, illetve a belvíz okozta problémák miatt tolódott ki az eredeti határidő. A 2007-re átcsúszott projektek közé tartozik az M7-es Nagykanizsa és Sormás közötti 19 kilométeres, valamint a Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 kilométeres szakasza is. Az utóbbi részen épül a Köröshegyi völgyhíd is, amelyet már a kivitelezés megkezdése után kellett áttervezni a helyszín földtani sajátosságai miatt. Az NA azzal számol, hogy a Horvátország felé vezető sztráda két szakasza jövő nyárra készül el. Először az árvíz, majd a rendkívül alacsony vízállás nehezítette a Dunaújváros melletti Duna-híd építését, amelynek átadása ugyancsak jövőre tolódott át.
Ezzel szemben egyelőre nem tűnik tarthatatlannak az M0-s körgyűrű M3-as és 4-es számú főút közötti részének befejezésére kitűzött 2007. november 30-i határidő, noha egy nyolc és fél kilométeres szakaszon átmenetileg fel kellett függeszteni az építési munkálatokat. Az érintett szakaszra vonatkozó jogerős építési engedélyt a Fővárosi Bíróság ? az építést ellenző SZIKE Környezet- és Természetvédelmi Egyesület beadványa nyomán ? arra hivatkozva helyezte hatályon kívül, hogy az első fokú környezetvédelmi határozatban az érintett nyomvonalon még négy csomópont megépítése szerepelt, míg az építési engedélyben már csak három. Az új építési engedélyezési eljárás már megkezdődött, és az NA szóvivője szerint ha sikerül a munkálatokat még a tél beállta előtt újraindítani, tartható az eredeti menetrend.