Ilyen lesz a Széll Kálmán tér

A tervek szerint az építkezés első üteme 2013-ban kezdődik és 2014-ben fejeződik be, de azt, hogy mi fér bele a koncepcióból az első ütembe, és lesz-e egyáltalán második ütem, nem tudni. Ami biztos: a mostani elképzelés sokadik a sorban, de eddig némi aszfaltozáson és néhány dézsás fa kihelyezésén kívül nem sok minden történt.

A most elfogadott koncepció lényege: nem park épül, hanem racionálisabban használható közlekedési tér. Ennek érdekében több, és jobban szervezett gyalogos terület lesz, ésszerűen csoportosított busz- és villamosmegálló, és a biciklisekről sem feledkeztek el: a teret teljesen “átkerékpározhatóvá” teszik. A közúti közlekedés alig változik, az erre a részre vonatkozó tervezői kulcsmondat így szól: a térnek “a gépkocsiforgalom számára egyszerre kell átengedőnek és feltartóztatónak lennie”. A beruházás finanszírozása, tekintettel a több ütemre és több forrása összehangolására, elég bonyolult. Csak az első, szűk, a legszükségesebb elemeket tartalmazó ütemhez nettó 2,5-3 milliárd forint kell. A pénzt egyrészt úgy teremtenék elő, hogy a tér átépítésébe integrálnák a fonódó villamosok projektet, legalábbis a 17-es villamos és a 4-es 6-os villamosok összekötéséről szóló részt.  A 2011-es központi költségvetés is tartalmaz a Széll Kálmán tér átépítésére 3 milliárd forintot, ám ebbe az összegbe (a tétel meghatározása szerint) bele kell még férnie a fonódó villamosnak, a fogaskerekű felújításának és behozatalának a Széll Kálmán térre, valamint a káposztásmegyeri vasútállomás fejlesztésének is. Azaz magára a térre mindenképpen kevesebb jut. A koncepció szerint ezért a fővárosnak is a zsebébe kell nyúlnia, és legalább 1-1,5 milliárd forintot le kell szurkolnia a felújításhoz. És akkor még csak a “szűk” első ütemnél tartunk.

 

A fonódó villamos (hivatalosan Budai észak-déli villamos kapcsolat projekt) részeként elbontják a régi 56-os villamos hurokvágányát és a szükségtelenné vált tárolóvágányokat a tér közepéről. Lezárják a Csaba utcát a forgalom elől a Krisztina körút – Várfok utca között, valamint lezárják a Várfok utcának a Széll Kálmán téri szakaszát: csak kerékpárosok és a buszok hajthatnak majd be. Több helyen szélesítik a járdát, jelzőlámpákat állítanak, átrendezik a megállókat és új térburkolat lesz az egész téren.  A koncepció egyik alapvető eleme, hogy a metró legyezőszerű kijárati épületét el kell tüntetni. Ha lesz rá pénz, akkor már az első ütemben (2013-2014 között) teljesen lebontják, ha nem lesz rá pénz, akkor csak azt a szárnyát tüntetik el, ahol kocsmák, virágárusok működnek. Ha megmarad még ideiglenesen, akkor a homlokzatát egy kicsit felújítják. Persze az igazi az lenne a koncepció szerint, ha már az első ütemben lebontanák az egész legyezőt, a mozgólépcsők lefedésére pedig a távlati ütemekhez illeszkedő új épület emelkedne. Ehhez kapcsolódva – az épületegyüttes részeként – megépülne az emelt szintű „Vár kapuja tér” a Várfok utca vonaláig, valamint a villamos megállóhelyek feletti előtető rendszer. Az elképzelés lényege, hogy a Várfok utca és a Vérmező út találkozásánál, a villamos sínek felett, illetve a Postapalota mellett, a Krisztina körút felé néző rendezetlen zöld háromszög fölé nyúlóan építenének egy felső térszínt, “a Vár kapuját”. A térség egy zöld felületekkel, kilátópontokkal, kényelmi funkciókkal (étterem, kávézó, illemhely) tagolt gyalogos tér lenne, amit közvetlenül a Széll Kálmán térről lehetne megközelíteni kültéri mozgólépcsőn, liften, vagy a teraszos lépcsősoron. A gyalogos sétánnyá alakított Várfok utca is ide torkollna.