Hiányzik az üzemeltetési tapasztalat a tervezésnél

Magyarországon még mindig nem alakult ki a parkolóházak és mélygarázsok tervezésének és kivitelezésének olyan komplex ismeretanyaga, amire támaszkodva nagy biztonsággal lehetne minden…

Magyarországon még mindig nem alakult ki a parkolóházak és mélygarázsok tervezésének és kivitelezésének olyan komplex ismeretanyaga, amire támaszkodva nagy biztonsággal lehetne minden követelményt kielégítő parkolási létesítményeket tervezni és kivitelezni. Közel két évtizedes magyarországi garázsüzemeltetési gyakorlat után még mindig nem hívják meg az üzemeltetőket a parkolási létesítmények tervezésénél… vagy csak nagyon ritkán. ÉS hogy mi a probléma? Azt mindenki érezhette már, aki behajtott egy közcélú garázsba:

  • Alacsony, illetőleg nem differenciált a garázsok belmagassága. Emiatt a gépkocsik 15-20%-a nem is tud közcélú garázst igénybe venni.
  • Nagyon kicsi a kanyarodási ívek görbületi sugara. Emiatt a gépkocsik gyakran horzsolják a rámpák oldalfalát.
  • Az istenített spirálrámpa, amivel el lehet szeparálni a szintek közti és azon belüli forgalmat. Vajon az ügyfeleket megkérdezte valaki, hogy ŐK SZERETIK-E???
  • Szűk és rövid beálló helyek. (260 cm szélesség alatti nem lehet a gépkocsi ajtaját rendesen kinyitni.)
  • Nincsenek jól felismerhetően megkülönböztetve a parkolási szintek. Többszintes garázsokba való beparkolás esetén az autótulajdonosok zöme elfelejti, hogy melyik szinten van a kocsija.
  • Gyönge, illetve elégtelen a parkolási szintek megvilágítása.
  • Vagyonvédelem nulla. Sok garázsban még ma sincs biztonsági kamera.
  • Csapadékvíz elvezetés nem megoldott. Van hogy egyszerűen elfelejtették betervezni a lefolyókat.
  • A garázs nincs kitáblázva. Vagy nem jó a forgalomtechnikai terv vagy elfelejtik végül  kitenni a táblákat.

Ez csak néhány szösszenet az elmúlt 15 év tervezési hibáiból. Nem jó hír, de ezek nagy része a garázs élettartama alatt nem változtatható meg. Ez már így marad az elkövetkezendő 70-80 évben. Vagy a fejlesztőknek vagy a tervezőknek ezt nem ártana mérlegelni.