Drámai visszaesés az európai szállítmányozásban

Ugrásszerűen nőtt a kihasználatlan fuvarkapacitás Európában – tájékoztatta a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaságot (MLBKT) a Transporeon. A fuvaroztató és fuvarozó vállalkozások közvetítésével foglalkozó szoftverfejlesztő cég napi háromezer megbízás adatait összegezve állítja, hogy a logisztikai ágazatot egész Európában súlyosan érinti a recesszió.

Több a fuvarozó, mint az áru

2008-ban a szabad fuvarkapacitás aránya átlagosan
minden héten magasabb volt, mint az azt megelőzőekben. Ez az arány október első
hetétől kezdődően rohamos és pánikszerű
emelkedésbe
kezdett, és úgy tűnt, semmi nem állíthatja meg. Az emelkedés
december elejére érte el a csúcspontját, amikor is kétszer annyi szabad fuvareszköz kapacitást regisztráltak
Európában, mint az azt megelőző öt év azonos időszakában bármikor. A 2008.
december elejei tetőpontot követően az emelkedést azonos  gyorsaságú csökkenés követte, de még így is 34%-kal magasabban zárt az év, mint az
ezt megelőző évek azonos időszakában.

Az adatok arra engednek következtetni, hogy az előző
évi tendenciákat követve a fuvardíjak jelentős
mérséklődése várható
2009-ben. Ugyanakkor a fuvarozók előre láthatóan
csökkenteni fogják kapacitásaikat, és ezzel újra helyre állhat az egészséges
kereslet-kínálati arány.

A tapasztalatok szerint a vállalatok sokkal
óvatosabbak lettek az új beruházások tekintetében. A megszorító intézkedések
szükségessége mellett viszont azt is felismerték, hogy a válságból való
kilábaláshoz változtatni kell. Többek között ezért növekedett az érdeklődés az
olyan IT-megoldások iránt, amelyek optimalizálják a logisztikai
munkafolyamatokat, a fuvareszközök kihasználtságát, és kézzelfogható
költségcsökkentést vagy bevétel növekedést eredményeznek.

A
gazdasági válság logisztikaiágazatot érintő
hatásaival részletesebben az MLBKT február 17-i válságkonferenciájánfoglalkozik a szakma.