Budapest Nyilatkozat: Egységes Európai Égbolt felé
Budapest Nyilatkozat elfogadásával zárult az Egységes Európai Égbolt uniós jogszabálycsomag végrehajtásáról szervezett magas szintű konferencia 2011. március 4-én, Budapesten. A dokumentum tételesen rögzíti azokat az érdemi és célravezető intézkedéseket, amelyekkel az iparági szereplők támogathatják a közös törekvések megvalósítását.
(A képen balról jobbra: Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója, Völner Pál, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára, az EU Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanács közlekedési formációjának soros elnöke, Kazatsay Zoltán, az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága főigazgató-helyettese.)
A magas szintű konferencián az uniós szervek, tagállamok, légiközlekedési hatóságok és szolgáltatók képviselői négy panelben vitatták meg a tervek eredményes végigvitelét szolgáló javaslatokat. A résztvevők egyetértésével elfogadott, „Az Egységes Európai Égbolt kezdeményezés végrehajtásáról szóló budapesti nyilatkozat” címet viselő okirat a megvalósítandó feladatokat nevesíti, összegzi.
A dokumentum a tagállamok, az Európai Bizottság, a funkcionális légtérblokkok, a nemzeti felügyeleti hatóságok, a léginavigációs szolgáltatók, a repülőterek, a szociális partnerek, a légtér használói és az európai intézmények számára jelöl meg beavatkozási pontokat. A felsoroltak között szerepelnek igen rövid távú operatív intézkedések is, amelyek a nyáron várható légiforgalom-irányítási kapacitásproblémák megelőzését és mérséklését segíthetik.
A Budapest Nyilatkozat kimondja: a tagállamok mindent megtesznek annak érdekében, hogy a funkcionális légtérblokkok kialakítása a 2012. december 4-i határidőig megtörténjen. Az európai légtér nagyobb regionális egységekbe szervezése, a jelenlegi, államhatárokhoz igazodó rendszer meghaladása meghatározó eleme az Egységes Európai Égbolt kialakításának.
A funkcionális légtérblokkok közelebb visznek a kapacitásgondok megoldásához. Gazdaságossági és környezetvédelmi szempontból is hatékonyabb üzemelést tesznek lehetővé, miközben általuk megtartható, sőt növelhető a repülésbiztonság magas szintje. Magyarország várhatóan idén áprilisban írja alá a hat partnerországgal (Ausztriával, Bosznia-Hercegovinával, Csehországgal, Horvátországgal, Szlovákiával és Szlovéniával) a Közép-Európai Funkcionális Légtérblokkot (FAB CE) létrehozó megállapodást.
Völner Pál, a Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanács közlekedési formációjának soros elnöke záróbeszédében jelezte, hogy a konferencia eredményeiről a március 31-i Tanácsülésen számol majd be. Felkérte a soron következő lengyel elnökséget, hogy a budapesti konferencián elért eredményekre építve álljon ki az Egységes Európai Égbolt megvalósítása mellett.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály