Anglia a németek előtt – Mibe a fektetnek a profi ingatlanosok?

Az Egyesült Királyság az első számú célpiaca a nemzetközi ingatlanbefektetőknek. Angiában az európai befektetők mellett az amerikaiak is terveznek ingatlant vásárolni és fejleszteni – derül ki a DTZ legújabb globális felméréséből, melyet nemzetközi befektetők körében végeztek. Anglia után a legnépszerűbb piac Németország, ahol középtávon komolyabb fejlődésre számítanak az ingatlanbefektetők.

A DTZ által megkérdezett vállalatok összesen 354.9 milliárd euró értékű ingatlaneszközt kezelnek. A megkérdezettek között legnagyobb arányban alapkezelőket, tőzsdén jegyzett ingatlantársaságokat (amerikai és ázsiai REIT-eket is), biztosítókat, pénzintézeteket és egyéb ingatlantársaságokat találunk.

A jelenleg külföldön még nem jelenlévő befektetők többsége (51 %-a) tervezi, hogy az elkövetkezendő 3 évben külföldi ingatlant vásároljon, s 23%-uk már ebben az évben szeretne befektetni nem hazai ingatlanpiacokon. A külföldi ingatlanbefektetések 57.1 %-a közvetlen beruházás, szemben a hazai piaccal, ahol a befektetők 86.7%-a választja a direkt befektetési formát. Az óvatosabb nemzetközi befektetők (14.3 %-a a megkérdezetteknek) a joint venture segítségével próbálja csökkenteni a kockázati szintet.

A legbátrabb befektetők jelenleg a pénzintézetek és a tőzsdén nem jegyzett ingatlantársaságok a külföldi ingatlanpiacok tekintetében. A nyugdíjalapok és a biztosítótársaságok jóval kisebb hajlandóságot mutatnak a nemzetközi ingatlanpiacok irányában.

Az európai intézményi ingatlanbefektetők körében egyértelműen az angliai piac számít a legnépszerűbbnek 2006-ban. Az Egyesült Királyságot Németország követi a sorban, ahol a több mint egy évtizedes stagnálás után ismét élénkülni látszik a piac. Érdekes tanulsága a DTZ-felmérésnek, hogy a kínai piac látszólagos népszerűsége ellenére sem az európai, sem az amerikai intézményi befektetők nem sorolták Kínát a legkedveltebb befektetési célországok közé.

Megfigyelhető, hogy a piac folyamatos globalizálódása ellenére a nagy befektetők továbbra is elsősorban a hazai piacok felé fordulnak, s csak másodlagos befektetési területnek tekintik a más kontinensen való portfólió-építést. Az európai befektetők elsődlegesen az európai piacon fektetnek be, ami részben azzal is magyarázható, hogy magas megtérüléssel (és természetesen magas kockázattal) kecsegtető piacokat találnak Kelet-Európában is, ahol nagyobb helyismerettel rendelkeznek mint pl. Kínában vagy Szingapúrban.

Európai befektetők legnépszerűbb célpontjai 2006-ban:
– Egyesült Királyság (irodaépületek, bevásárlóközpontok)
– Németország (bevásárlóközpontok, logisztikai parkok, irodaházak)

Ázsiai befektetők elsődleges célpiacai 2006-ban:
– Szingapúr (lakóépületek, irodaházak)
– Malajzia (bevásárlóközpontok, irodaházak)
– USA (belvárosi üzletek)

Észak-amerikai befektetők célpiacai 2006-ban:
– USA (irodaházak, bevásárlóközpontok, belvárosi üzletek)
– Kanada (bevásárlóközpontok, irodaházak)