A túlélés a tét

A válság teremtette piaci helyzet lehet az utolsó esély a magyar gazdaság számára, hogy a teljes leszakadáshelyett növelje versenyképességét. A kormányzat legutóbb bejelentett adócsomagja azonban nem teremt kedvező feltételeket a gazdasági növekedésnek, holott azonnali reakcióra lenne szükség.

A magukra maradt vállalkozások csak összefogva, új típusú szövetségeket
kötve élhetik túl a várhatóan hosszan elhúzódó recessziót – állapították meg
gyakorló vállalatvezető szakemberek és elemzők a Magyar Logisztikai, Beszerzési
és Készletezési Társaság (MLBKT) keddi konferenciáján.

A tanácskozáson a Reformszövetség több munkatársa
ismertette javaslatait a válság kezelésére, köztük Chikán Attila, az MLBKT társelnöke, aki felszólalásában kiemelte,
hogy az Egyesült Államokból induló pénzügyi válság globális, a reálgazdaságot
is sújtó krízissé nőtte ki magát. A kormányzat gazdaságpolitikai személetéhez
képest nagyobb figyelmet kell fordítani a reálszférára és a versenyképesség
növelésére.

Az aktuális problémákat elemezve Oszkó Péter, a Deloitte Magyarország
elnök-vezérigazgatója az eseményen hangsúlyozta, hogy a jelenlegi adó- és
járulékrendszer generálja az adókerülést, munkaadó és munkavállaló egyaránt
érdekelt a kiskapuk keresésében.

Bíró Koppány
Ajtony,
a
Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára
felhívta a figyelmet arra, hogy az ország geopolitikai adottságai révén
Kelet-Európa logisztikai központja lehetne, de ehhez megfelelő infrastruktúrára
és vállalkozásbarát vám- és adórendszerre van szükség. A környező országokban
meginduló logisztikai beruházások egyre veszélyesebb versenytársakként lépnek
fel.

Több előadó fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy az
OECD kimutatásai alapján világviszonylatban is kiemelkedően magasak a magyar
munkaadókat és munkavállalókat sújtó adó- és járulékterhek, ami gátolja a
vállalkozások versenyképességét. Hatékony kormányzati segítség nélkül a
vállalkozások csak úgy vészelhetik át a recessziót, ha változtatnak eddigi
stratégiáikon, gazdasági szövetségekbe tömörülnek, és fenntartható, bizalmat
erősítő, a vásárlókra és a beszállítókra egyaránt odafigyelő üzletpolitikát
folytatnak.

Dr. Csepi
Lajos
,
közlekedési szakállamtitkár jó példaként említette Záhony térségének komplex
gazdaságfejlesztési stratégiáját, amelynek célja a logisztika és a
feldolgozóipar párhuzamos fejlesztése és a szinergiák kihasználása.