Vegye vagy bérelje cége az új ?f?hadiszállását? ?
Mikor egy vállalkozás életében elérkezik az az id?pont, hogy kinövi az otthoni dolgozószobát, illetve már nem jó megoldás az, hogy üzleti partnerei székhelyén folytassák le a tárgyalásokat, akkor nincs más megoldás: saját irodába kell költözni. De vegye vagy bérelje a cég az új ?f?hadiszállását? ?
Mikor egy vállalkozás életében elérkezik az az id?pont, hogy kinövi az otthoni dolgozószobát, illetve már nem jó megoldás az, hogy üzleti partnerei székhelyén folytassák le a tárgyalásokat, akkor nincs más megoldás: saját irodába kell költözni. De vegye vagy bérelje a cég az új ?f?hadiszállását? ?
A saját iroda vásárlása csak olyan vállalatok számára jelent optimális megoldást, amelyek ? tevékenységi körük miatt ? hosszú távon is ugyanakkora ingatlanban kívánnak m?ködni.
Azon cégek számára akik nem akarnak (tevékenységük miatt) vagy nem tudnak egy jelent?s pénzeszközt ingatlanvásárlásra fordítani azoknak marad az ingatlanbérlés lehet?sége.
Azoknak a vállalkozásoknak is jobban megéri bérelni az irodájukat akik bíznak méretük gyors b?vülésében, és arra számítanak, hogy rövid id?n belül ?kinövik? jelenlegi székhelyüket. De hogyan válaszunk magunknak irodát ? Hogyan alkudjunk az árból ? Milyen díjakra számíthatunk ?
Minden az id?zítésen múlik
Minden irodaház kivétel nélkül els? körben jobban preferálja a nagy bérl?ket, hiszen így gyorsabban és hatékonyabban be lehet tölteni a szabad területeket, azonban ahogy az irodaházban egyre kevesebb szabad terület lesz és egyre több a kisebb irodaterület, úgy kerülnek el?térbe a közepes és kisebb bérl?k igényei (illetve ezáltal kerülnek a kisebb cégek egyre jobb alkupozícióba).
A kisebb bérl?k el?nyei, hogy alacsonyabb rizikófaktort hordoznak, hiszen nehezebben hagyják el az irodaházat, nehezebben férnek hozzá a jó területekhez. Emellett a kisebb bérl?k jövedelmez?sége is magasabb, hiszen általában kisebbek az igényeik is, mint a nagy terület iránt érdekl?d?knek.
A bérleti díjak a kilencvenes évek eleje óta fokozatosan csökkennek. Azonban szétnézve a f?városi irodapiacon elég vegyes képet kapun a fizetend? díjakról. Ezen díjak alakulása nagymértékben függ attól, hogy a város melyik részén helyezkedik el az ingatlan (a külvárosban jelent?sen olcsóbban kapunk irodát, de ez gondolom nem túl meglep?), milyen felszereltsége van az irodaháznak, kik a bérl?k, stb. A bérleti díj azonban csak egy a fizetend? költségek közül, ehhez csatlakoznak a különböz? szolgáltatások (költözés, takarítás, irodabútorok, üzemeltetés, stb.) és ingatlanok (parkoló, raktár) díjai.
A bérbeadók sokszor akár 3 évi ottlétet is megkívánnak a bérbevev?t?l, el?nyt jelenthet viszont, hogy az ingatlanvétel megspórolásával megmaradó pénzt a termelésbe lehet forgatni. Azonban több kérdést kell mérlegelni, akkor amikor a bérleti id?tartam hosszáról hozunk döntést: – Mennyire stabil a területigény, el?fordulhat- e hogy pár éven belül b?vül a cég ? Ha ennek van reális esélye azt mindenképpen érdemes a szerz?désbe foglalni és inkább a rövidebb id?tartamot preferálni. –
Hogyan lehet kedvez? bérleti díjat elérni?
Abban az esetben aha a leend? bérl?nek átalakítási igényei vannak (márpedig ezek általában vannak), akkor a bérleti szerz?dés hosszával csökken az átalakítás hónapra vetített költségaránya, ezáltal a bérleti díj is csökkenhet. Egyszóval, ha komolyabb átalakítási munkákat igényel a bérleti terület kialakítása és hajlandó a bérl? hosszabb távú szerz?dést aláírni kedvez?bb bérleti díjat lehet elérni, mint rövidebb távúnál.
Az, hogy mennyivel lehet mérsékelni a bérleti díjat hosszabb szerz?déses id?tartam esetén, illetve milyen kedvezményeket lehet elérni, az minden esetben a tulajdonostól, illetve a tulajdonos érdekeit?l függ azáltal, hogy milyen tervei vannak az ingatlannal kapcsolatban rövid, közép és hosszú távon. A tulajdonos érdekeit?l függ az is, hogy hosszabb távú szerz?désnél milyen kedvezményeket nyújt a bérl?nek, csökkenti a bérleti díjat, esetleg egy-két hónap bérleti díjmentes id?szakot biztosít a bérleti id?szak elején.
A kedvezmények fajtái végtelenek, vannak tulajdonosok, amelyek speciális kedvezményeket preferálnak, mint például fizetik a költözés költségét, ingyenesen kialakítják az irodaterületet, ingyenes parkolóhelyeket biztosítanak a mélygarázsban és még hosszasan sorolhatnánk.
Hogyan válasszunk irodát ?
A fenti kérdés eldöntéséhez els?ként azt kell mérlegelnünk, hogy mennyire fontos az irodánk területi elhelyezkedése az üzlet szempontjából. Mérlegelnünk kell azt, hogy lehet?ség van-e arra, hogy pár éven belül megváltozik a környezet jellege, a környez? lakosság összetétele. El kell döntenünk, hogy szükségünk van ?e céges parkolóra munkatársaink és ügyfeleink részére, kell-e különálló raktár, illetve irattár, stb.
Az el?kel?, jó helyen lév? iroda bérlése jó befektetés, mert a cégnek megfelel? komfortszintet kell garantálnia, saját munkatársai, és üzletfelei számára egyaránt. Azonban kerülni kell a túlzott luxust, mert a partnerek azt hihetik, hogy a cég reprezentatív életmódját is beleszámítják a szállítandó árú, vagy kínált szolgáltatás ellenértékébe.
Mi a különbség a A ,B és C kategóriás irodaház között ?
Nincs semmilyen olyan egységes, általánosan elfogadott szabvány arról, hogy pontosan mi a különbség az A , a B és a C kategóriás irodaházak között, minden egyes ügynökség más-más ismérveket tart fontosnak a kategorizálásnál.
Az A kategóriás irodaépületek alatt, min?ségi felszereltséget, és szolgáltatáscsomagot nyújtó reprezentatív, a legmagasabb igényeket kielégít?, els? osztályú irodaterületeket értünk. Az A kategóriás épületek minimális követelményei: reprezentatív homlokzat (min?ségi épít?anyagok, magas szint? m?szaki megoldások), korszer? légkezelés, pl. központi fan-coil (4-csöves, h?t?-f?t? rendszer), álpadló vagy álmennyezet, kiépített számítógép-hálózat, t?zjelz? rendszer, flexibilis térkialakítás, ?rzött mélygarázs (vendégparkoló), reprezentatív központi recepció, színvonalas szolgáltatások az épületben (postai, éttermi és egyéb szolgáltatások az épületben vagy a közvetlen szomszédságban).
A B kategóriás irodák definíciója kevésbé meghatározott, azonban általánosságban elmondhatjuk, hogy ide soroljuk azokat az irodaházakat amely jó min?ség?, felújított épületben kialakított, vagy új építés?, kiépített számítógépes- és telefonhálózattal, biztonsági szolgálattal, esetleg központi légkondicionálóval, mélygarázzsal ellátott, de a luxus irodáknál olcsóbb kivitelezés?, alacsonyabb színvonalú szolgáltatást nyújtó épületek.
Minden egyéb ennél alacsonyabb színvonalú épületet a C kategóriás irodaházak közé sorolunk.
Forduljunk szakemberhez
Amennyiben nem vagyunk elég tapasztaltak az irodabérlés terén, illetve nem akarunk hosszú napokat rászánni a keresgélésre vagy kedvez?bb bérleti díjakat szeretnénk, akkor érdemes egy erre a piacra szakosodott ügynökségen keresztül kiválasztani a nekünk megfelel? ingatlant. Az ügynökségeknek adott ilyen jelleg? megbízásokat bérl?képviseleteknek nevezzük.
A bérl?képviselet, ingatlantanácsadó (illetve ügynök) által nyújtott átfogó szolgáltatás, mely során a bérl?képvisel? az irodaterület akvizíciójánál a bérl? kizárólagos képviseletét látja el. A ? jellemz?en el?re meghatározott, fix díjazású ? megbízás a legtöbbször kiterjed a bérl? irodahasználati szokásainak és igényeinek felmérésére, az irodahasználattal kapcsolatos költségek kielemzésére, a piaci lehet?ségek felkutatására és kiértékelésére, valamint az iroda akvizíció teljes kör? lebonyolítására.
A bérl?képvisel? szerepe az irodakeresés el?készítésekor és a bérleti szerz?dés letárgyalásakor a legnagyobb, a szaktudásnak e két lépésnél van a legnagyobb értéke.