Magára marad az Opel?

A jelek szerint kevés az esélye annak, hogy a német állam kisegíti a General Motors (GM) veszteséges német részlegét, az Opelt.

A német gazdasági miniszter, Rainer Brüderle független tanácsadói bizottsága – amelynek véleménye a miniszter közlése szerint meghatározó hatással lesz a végleges döntésére – egyhangúan rendkívül kritikus álláspontot fogadott el az egyesült államokbeli autógyártó 1,1 milliárd eurós segítségkérésével szemben. A segítségnyújtás ellen szól, hogy a német kormány e hónap elején újabb költségvetési kiadáscsökkentésekről határoz, ami szűkíti a mozgásterét; ráadásul a külföldi tulajdonban lévő GM az első negyedévben 865 millió dolláros profitot termelt, így különösen nehéz lenne politikailag eladni az intézkedést.

A Handelsblatt szerint a német autóipari vezetők – a Daimler, a Ford és a VW vezérigazgatói – egységesen ellenzik a kért mentőakciót, mert az egyoldalú állami beavatkozások sértenék a szabad versenyt, ezért a GM-nek saját erejéből kellene megoldania a helyzetet. A liberális FDP-hez tartozó Brüderle ennek megfelelően azt mondta újságírók előtt Berlinben: nyílt titok, hogy ő az elejétől fogva szkeptikusan viszonyult a kérdéshez.

A detroiti székhelyű GM a 48 ezer Opel-állás közül 8300 felszámolását tervezi és a vállalat 3,58 milliárd eurós átszervezéséhez összesen 1,92 milliárd euró állami támogatást szeretne szerezni.