Gondolatok a garázsfejlesztésekről…
A garázs és annak használata elválaszthatatlan része a gépjármű közlekedésnek. Az utca, a bekerítetlen, nem őrzött terület hosszútávon nem lehet tárolóhelye a vagyontárgynak. Az…
A garázs és annak használata elválaszthatatlan része a gépjármű közlekedésnek. Az utca, a bekerítetlen, nem őrzött terület hosszútávon nem lehet tárolóhelye a vagyontárgynak. Az évenként illetéktelenül ellopott autók értéke több tíz milliárd forintot. Túlságosan nagy luxus a gépjárműveket az utcán nappal, vagy éjjel őrizetlenül hagyni.
A garázsok elegendő mennyiségben történő építésének mégsem ez a fő indoka és kényszerítő ereje, hanem a közlekedési zsúfoltság, amely a gépjárművek számának növekedésével mindinkább ellehetetleníti a nagyvárosok belső városrészeinek életét. Ha egy városrészt a parkolóhelyek hiánya megfoszt annak gépkocsival történő megközelítés, vagy benne a gépkocsival történő közlekedés lehetőségétől, az a városrész elkerülhetetlenül elhal, üzlet és irodahálózata parkolóhely hiánya miatt otthagyja, éppen úgy mint autóval rendelkező lakossága is.
Ennek a jelenségnek a törvényszerű bekövetkezésére nem csupán külföldön találni számtalan példát. E törvényszerűség érvényesülését igazolják a budapesti, belterületi üzlethálózat fokozatos tönkremenetele, megszűnése is. Nem azért mennek tönkre és zárnak be a belterületi üzletek, mert a lakosság a város szélén felépült nagy bevásárlóközpontokba jár vásárolni. Ez nem ok, hanem következménye annak, hogy a város szélén tud parkolni, a belterületen viszont nem. A garázsokba való befektetés alapvető küldetése, hogy működésükkel igazolják, hogy
- a garázsok építésébe és üzemeltetésébe történő befektetés, ha a garázst megfelelő helyre építik, az adott helynek megfelelő tárolási technológiát alkalmaznak, és a garázsokat megfelelő hozzáértéssel üzemeltetik,
- a nagyvárosi közlekedési túlzsúfoltság egyetlen racionális megoldása a közcélú garázsok elegendő számú építése és üzemeltetése,
- a garázsok sikeres üzemeltetésének feltételeit a tervező, a kivitelező és az üzemeltető szoros együttműködése teremtheti meg, végezetül
- a közcélú garázsok létesítésére eszközölt társadalmi ráfordítások többszöröse megtérülnek azokon az előnyökön, amit e garázsok létesítésére és szolgáltatásainak igénybevételére a társadalom rákölt.
A megfelelő helyre való építés követelménye azt jeleni, hogy garázst oda kell építeni. ahol gépkocsiforgalom van, nem pedig oda, ahol hely ugyan van de gépkocsiforgalom nincsen. A helykiválasztás bonyolult feladat, mert ahol épül ott mindig nagy a közvetlen közeli lakóházak lakóinak ellenállása a közcélú garázs létesítésével szemben.
Az adott helynek megfelelő technológia pedig azt jelenti, hogy egészen más műszaki megoldású, más tárolási technológiával üzemelő garázst kell építeni a városközpont irodai és üzleti negyedeiben, és ismét mást egy városszéli nagy panelos lakótelepen.
Az elegendő számú garázs, illetőleg férőhely fogalma nem kapcsolódik közvetlenül az adott területen lakó, illetőleg székelő gépkocsitulajdonosok tulajdonában lévő kocsik számához. A gépkocsik átlagosan a nap 24 órájából mindössze 2,5-3 órát vannak üzemben, eközben átlagosan 2-3-szor cserélik helyüket. Ebből következik, hogy a parkolóhelyek területi megoszlása nincsen érdemi kapcsolatban a gépkocsitulajdonosok területi megoszlásával. Következik továbbá, hogy a parkolóhelyek tekintélyes hányada a napnak csak az egyik felében van kihasználva. Ezek közé tartoznak – egyebek között – a családi házak és társasházak teremgarázsiban és cellagarázsaiban lévő parkolóhelyek. Mindezek következtében a garázsférőhelyek szükséges számát csak forgalomszámlás alapján lehet közelítő pontossággal megállapítani.
A gépjárműforgalom enyhítését eredményező garázsépítés és üzemeltetés csakis vállalkozási keretek között, a piaci törvények alapján üzemeltetett, közcélú garázsok építésével oldható meg. A városszéli bevásárlóközpontok és különféle irodai és kereskedelmi létesítmények mellé és alá telepített garázsok nem játszanak szerepet a forgalmi zsúfoltság csökkentésében, hiszen csak azt a parkolási szükségletet elégítik ki, amelyet maguk keletkeztetnek.
A garázsépítési és üzemeltetési vállalkozás jövedelmezősége annak függvénye, hogy a befektető a tervező és kivitelező mennyire képes elfogadtatni az autóstársadalommal a garázsban való parkolás lehetőségét és azt, hogy ezzel a lehetőséggel érdemes élni még akkor is, ha ezért valamit az autótulajdonosnak fizetnie kell.
A zárt terű garázsban való parkolásnak, mint a gépkocsi tulajdonlásának elválaszthatatlan tartozékát, csakis az autótulajdonosok kényelmi szempontjait, felkészültségét tiszteletben tartó tervezés és ügyfélbarát üzemeltetés útján lehet elfogadtatni a gépkocsik tulajdonosaival. Nem a garázsban való parkolás az egyedüli olyan újítás a társadalom életében, aminek az elfogadása és általános (nélkülözhetetlennek tekintett) használata megszokottá vált.