Egy iroda is lehet csábító? – ilyenek lesznek a post-COVID irodák

Szórakoztató iroda – egy egész komplexum, alakítható tárgyalóterek és hibrid irodák, avagy így alakulnak át a munkahelyek post-COVID időszakban – derül ki az ACORA elemzéséből.
A magyar kereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó cégeket tömörítő ACORA kerekasztal-
beszélgetést szervezett, amelyben piaci szereplőkkel tekintették át a piac átalakulását:
vállalati, bérlői oldalról vizsgálva a pandémia által hátrahagyott új világot, a hibrid irodák
előnyeit, lehetőségeit és az új típusú munkahelyek kihívásait. Az eseményen Saly Miklós, a
REscon tulajdonosa és az ACORA alapítója, Szirmák Botond, a Provident Zrt. vezérigazgatója,
Pozvai Zsolt, a Develor International globális vezérigazgatója és Papp Róbert, a CitiReal
irodabérleti szakértő cég tulajdonosa vett részt. Az alábbiakban a kerekasztalon szóba kerülő
legérdekesebb tendenciákról olvashat.

A munkatársak zöme a home office-ra szavaz

A pandémia jelentősen átalakította az irodai munkafolyamatokat, a magyar munkavállalók
69%-a dolgozott otthonról az elmúlt évben, és 84%-uk a jövőben is szívesen végezné a
munkáját csak home office-ban vagy hibrid megoldásban. 1 Hasonló tapasztalatokról számolt
be Szirmák Botond, a Provident Zrt. vezérigazgatója is: „A munkatársaink jó része szívesen
dolgozik otthonról, jelenleg a menedzsment egyik legfontosabb feladata megtalálni azt az
optimális egyensúlyt a home office és az irodai tartózkodás között, amit szívesen vesznek a
kollégák is. Az elmúlt évben egyébként kiderült, hogy a home office remek lehetőséget is
nyújt például a call-centerek üzemeltetésénél: Míg korábban csak Budapestről kereshettünk
munkatársakat, addig ma már teljesen mindegy, hogy egy operátor adott esetben
Nyíregyházán, Debrecenben, vagy Sopronban él-e. A fő szempont inkább a rátermettség és a
képzettség.”

Iroda szórakoztató funkciót kap

A folyamatos otthoni munkának természetesen vannak árnyoldalai is: csökken a kötődés a
céghez, a munkatársakhoz, kevésbé érvényesül a személyes kapcsolattartásból adódó plusz
érték. Pont emiatt cégeknek vezetői mégis szeretnék valamilyen módon visszahozni a
munkatársakat az irodákba. Kérdés, hogy a happy hour kezdeményezések, a
masszázsbérletek, a különböző szórakoztató megoldások és ajándékkártyák kellő motivációt
jelentenek-e a kollégáknak. Mindemellett pedig sikerül-e a fertőzésbiztonsági kritériumokat
maradéktalanul teljesíteni a negyedik COVID-hullám árnyékában? Saly Miklós, a REscon
tulajdonosa szerint ma már valós kérdés az, hogy az iroda milyen élményt ad: „Szerintem ma
már a bérlők jogos elvárása az irodabérbeadó felé, hogy az iroda többet nyújtson a
szokásosnál. Nem az a kérdés, hogy milyen területet biztosít milyen áron, hanem az, hogy
képes-e benntartani az embereket az irodában. Ma pillanatnyilag erre nagyon kevés példa
akad a fővárosi irodapiacon, de az biztos, hogy a bérbeadóknak is el kell gondolkoznia azon,
hogy miként tudja az általa kínált helyet trendivé, izgalmassá, élményszerűbbé tenni a
jövőben, ami segíti a bérlőknek abban, hogy a munkatársaikat bent tartsák az irodában.”

Rugalmas bérbeadót keresnek a bérlők

A piac átalakulásához természetesen a bérbeadóknak is változni kell. Erről Papp Róbert, a
CitiReal ügyvezető igazgatója így vélekedett: „Azt gondolom, hogy maga az ingatlanpiac, és
különösen az irodai, nehezen változik, már csak a háttérben álló banki finanszírozók miatt is.
Természetesen láthatunk néhány pozitív példát arra, hogy az irodák pluszt is nyújtanak a
bérlőknek, ilyen például, amikor biopiac vagy konditerem működik egy irodakomplexumban
és az sem ritka, ha egy-egy népszerű kávézó vagy étterem is megjelenik a bérlők között. De
ezen túl az is lényeges bérlői szempont lesz a jövőben, hogy a bérbeadók mennyire kezelik
rugalmasan a lefoglalt irodaterületeket, például lehet-e a tárgyalók számát és méretét
igénytől függően változtatni, és milyen időintervallumra lesznek érvényesek az aláírt bérleti
szerződések. A korábban megszokott 5 éves időtartamok elérése egy ennyire bizonytalan
világban kihívást jelenthet a bérbeadók számára.”

Csökken a munkatársak elkötelezettsége

Az biztos, hogy a jövő a hibrid irodáké, amikor a munkavégzés az otthon, a kiszervezett irodai
hub-ok és a központi iroda között oszlik majd meg különböző arányban. A kérdés az, hogy ez
nem megy-e a hatékonyság rovására. Pozvai Zsolt, a Develor International globális
vezérigazgatója szerint a legnagyobb kihívás inkább az lesz, hogy a vállalatok miként tartsák
meg a munkaerőt. Az iroda eltűnésével, a személyes kapcsolatok lazábbá válásával ugyanis
jelentősen csökken majd a céghez való kötődés: „Az online meetingek és képzések
funkcionálisan szuper módon működnek, ezt megmutatta a pandémia. De eltűnt az a
jelenség, miszerint a kollégák a találkozók után még kicsit beszélgetnek, kapcsolatokat
építenek egymással. Mindannyian egy kicsit zsoldossá, azaz elcsábíthatóvá válunk, így pedig
nehéz elkötelezetten megtartani a munkatársakat. Ez óriási kihívást jelent most a
vezetőknek, hogy miként csábítsák vissza a kollégákat az irodába, és hogyan alakítsanak ki
egy egészséges egyensúlyt az otthoni és az irodai munkavégzés között, hogyan építsenek ki a
vállalati márka iránt szoros kötődést.”

A teljes beszélgetés elérhető az acora.blog.hu oldalon:
https://acora.blog.hu/2021/07/04/kerekasztal_final_725