Miért nem fizetjük bankkártyával az online vásárlásainkat?

Magyarországon első alkalommal készült kutatás az e-kereskedelem aktív szereplőinek körében, speciálisan az online fizetési megoldásokra fókuszálva. Bár a webáruházak száma és szerepe az elmúlt években jelentősen megnövekedett, nagy hányaduk még csak tervezi a vásárlást megkönnyítő, bankkártya elfogadásának bevezetését. Az online vásárlás elterjedésének feltételéül a rugalmasabb szolgáltatókat és az elfogadhatóbb árú szolgáltatásokat határozták meg.

Az internetes fizetési szolgáltatásokat fejlesztő és üzemeltető Escalion Hungary Kft. a webáruház-fejlesztés területén elismert Webshop-Experts Kft-vel közösen készített egy átfogó kutatást, melyben első alkalommal vizsgálták meg az online fizetés helyzetét a magyar e-kereskedelemben. A kutatás célja volt, hogy kiderítsék a hazai e-kereskedők valós igényeit és véleményét az online fizetési megoldásokkal kapcsolatban. A felmérés eredménye összesen 403 visszajelzésből készült. A válaszadó webáruházak többségükben fogyasztási termékek értékesítésével foglalkoznak valamint működésük életkorát tekintve fiatalnak (0-3 év) mondhatók.

A kutatás eredménye jól szemléltette, hogy a hazai e-kereskedelmi szektor speciális helyzetben van. A nyugat-európai viszonyokkal szemben a bankkártyák és hitelkártyák elterjedése az online vásárlásban még a korai fejlődési stádium jeleit mutatja. Ezt a stádiumot jellemzi az itthon is tapasztalható magas növekedési ráta, de a fizetési szolgáltatások alacsony színvonala is. Az induló cégeknél viszonylag alacsony azok száma, akik az online bankkártyás fizetési módot kezdettől nyújtják vásárlóiknak, míg Nyugat-Európában az online értékesítők majdnem 100%-ban alkalmazzák ezt a fizetési módot.

Kérdés, hogy ha egy magyar kereskedő elindítja webáruházát, miért nem vezeti be mindjárt a fejlettebb piacokon szokásos fizetési opciókat?A kutatás nyitott kérdéseire adott válaszokból megismert egyik legfontosabb ok, hogy a jelenlegi hazai szolgáltatók (leginkább bankok) rendkívül szigorú szabályozást alkalmaznak, és olyan feltételektől teszik függővé a szerződés megkötését, amelyeknek az induló cégek sok esetben nem tudnak megfelelni.

„Amíg a vásárló a kiválasztott terméket átvételkor fizeti ki, addig csak a választás történik online, nem a tényleges vásárlás” – értékeli a kutatás tapasztalatait Bernáth Lajos, az Escalion Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. „Eddig a pontig a leglátogatottabb webáruház is csak egyfajta katalógus, promóciós felület, így ami a szolgáltató oldalán konverziós probléma, az a vásárlók részéről a tájékozódási és fogyasztási szokások kérdése.” 

A kutatás során megkérdezettek közül a bankkártyás fizetési opcióval nem rendelkező kereskedők döntő többsége (81%) szeretné ezt a fizetési módot is kínálni ügyfeleinek. Ezen belül az összes válaszadó 61%-a egy éven belül szeretné megvalósítani a bevezetést. Akik nem tervezik a bankkártya elfogadást, azok főleg az árréshez mérten magas forgalmi jutalékot nevezik meg elsődleges okként. Szintén kiderült a válaszokból, hogy bár az online értékesítők 61%-a 1 éven belül tervezi az online bankkártyás fizetés bevezetését, valójában akkor dönt erről, ha talál olyan szolgáltatót, aki rugalmas és olcsó.

Összességében elmondható, hogy az internetes piac hazai szereplői nem elégedettek a jelenleg elérhető szolgáltatók nyújtotta lehetőségekkel. A vásárlók, fogyasztók megkérdezésén alapuló felmérések pedig azt mutatják, hogy a csalásoktól való félelem, noha évről-évre csökken, még mindig komoly visszatartó erő bankkártyánk internetes használatával szemben.