hirdetés

Jó évek elé nézhetnek a szigetelési alapanyagok forgalmazói

A lakosság idén is folytatja a lakóingatlanok felújítását, amelynek része az energetika is. Várhatóan főleg a vidéki családi házak tulajdonosai lesznek a szigetelési alapanyagok felvevői, de a nagyvárosok társasházai is növekvő arányban vásárolhatnak majd ezekből, ha lesz hozzá elég  saját és külső forrásuk. “Több mint 900 ezer háztartás tervez valamilyen energetikai korszerűsítést” – derült ki a Magyar Energiahatékonysági Intézet kutatásából.

A magyarok 41 százaléka végzett az elmúlt 5 évben energiahatékonysági beruházást, és negyedük tervezi azt a következő 5 évben. Ez derült ki a Magyar Energiahatékonysági Intézet 2016 őszén végzett kutatásából. A vidéki családi házban élők számára a legfontosabb az energiahatékonyság javítása, de eltér a felújítók attitűdje az egyes energiahatékonysági termékek kapcsán.

A kutatás a lakossági energiahatékonysági termékek piacának felmérésére és vásárlói attitűdök feltérképezésére irányult. A felmérés az elmúlt öt év lakossági beruházásait, valamint a közeljövő beruházási terveit vizsgálta. Az elemzés alapján becslés készült arról is, hogy mekkora méretű piacot jelentenek a lakossági energiahatékonysági korszerűsítés főbb elemei Magyarországon, illetve milyen mértékű beruházási szándékot látunk a következő 5 évben.

A hazai háztulajdonosok 41 százaléka végzett az elmúlt öt évben valamilyen energiahatékonysági korszerűsítést. A legkedveltebb beruházás az ablakcsere volt (67%), melyet a hőszigetelés (42%), kazán- (31%) és bojlercsere (20%) követ. A beruházások lakástípustól, régió és településtípustól függetlennek mutatkoztak, összefüggést mutatnak viszont a háztartás megtakarításainak mértékével. Minél jobb anyagi helyzetben van egy háztartás, annál valószínűbb, hogy végeztek az elmúlt öt évben valamilyen energetikai korszerűsítést.

A megkérdezett háztartások 24 százaléka szeretne a következő öt évben valamilyen energia-megtakarítással járó felújítást végezni azon a lakóházon, amelyikben él. A vidéken élő családi házak tulajdonosai az átlagosnál nagyobb mértékben terveznek valamilyen korszerűsítést az elkövetkező öt évben.

Épület-energiahatékonysági termékek piaca

A felmérés alkalmas volt arra is, hogy a főbb épület-energiahatékonysági termékek (hőszigetelő-anyagok, kazánok, ablakok, bojlerek) lakossági piacára nagyságrendi, átfogó becslést adjunk. Az energiahatékonysági piac a következő öt évben 1200 milliárdos méretűre tehető. A lakossági beruházási kedv a közeljövőre nézve alacsonyabb ugyan (24%), mint a múltbeli hajlandóság (41%), de még így is 920 ezer háztartás tervezi a következő öt évben otthona energetikai korszerűsítését.

Energiahatékonysági attitűd termékcsoportonként

A háztartások motivációja az energiahatékonyság növelését eredményező beavatkozásokra beruházás-típusonként eltérő. Míg a hőszigetelés esetében egyértelműen az energiapazarlás csökkentése a vezető ok, addig az ablakok, kazánok és bojlerek esetében nem az energiahatékonyság a legfontosabb döntési szempont.

Riasztó trendek

Markánsan alátámasztotta a kutatás azt a negatív trendet, melyre már a környezetvédelemért felelős államtitkárság is felhívta a figyelmet: a rendkívül szennyező vegyes tüzelés reneszánszát éli hazánkban. Az elmúlt 5 évben újonnan beszerzett háztartási kazánok 22 százaléka vegyes tüzelésű volt.

Magyarországon 8-14 ezer ember hal meg idő előtt a légszennyezettség következtében. A rossz levegőért legnagyobb mértékben, 70 százalékban a lakossági fűtés a felelős. Hajlamosak vagyunk továbbá addig várni az energiahatékonysági beruházásokkal – különösen a gépészeti termékek esetén -, míg valami el nem öregszik, teljesen el nem romlik.

A kutatás módszertana 

Az energiatudatossági beruházások lakossági potenciáljának feltérképezésére telefonos interjúkat készítettünk. Az adatfelvétel 2016. október első felében zajlott, összesen 2507 interjú rögzítésével. A minta regionálisan, a település típusa és a háztartások mérete szerint országosan reprezentatív, 3,88 millió ingatlanát tulajdonosként használó háztartás véleményét tükrözi.