Irodabérlet: maradni vagy menni?

2012 első három negyedévében összesen közel 245.000 négyzetmétert adtak bérbe Budapesten, ebből 14,252 nm üzletkötés a CA Immo ingatlanbefektető társaság irodaportfoliójában történt, azaz a bérbeadások közel 6%-a százalékát itt regisztrálták. A harmadik negyedévben 1000 nm felett mindösszesen nyolc új bérleti szerződést írtak alá, melyből a legnagyobb tranzakció a CA Immo tulajdonában lévő IP West irodaházhoz kötődik – derül ki a CA Immo és a DTZ elemzéséből

A budapesti ingatlanpiacon évek óta nagy számban fordulnak elő szerződés-hosszabbítások; az idei év első három negyedévében a közel 245.000 m² bérbeadott terület 50 százalékát a szerződéshosszabbítások tették ki.

 

A DTZ szerint a válság előtti években a szerződés-hosszabbítások aránya átlagosan 19 százalék volt, 2009-től azonban ez az arány megugrott és 2009-2011-es időszakban elérte a 38 %-ot. Idén, január-október hónapokban pedig a teljes bérbeadás közel 50%-át teszik ki a hosszabbítások. Vagyis a bérlők óvatosak, inkább újratárgyalják a szerződéseiket és nem vállalják be a költözéssel járó plusz költségeket. Emellett természetesen minden tulajdonos mindent elkövet, hogy megtartsa a bérlőit.

Az irodaállományon belüli költözés aránya visszaesett a 2011-es szinthez képest: míg 2011-ben 78,800 nm-nyi bérlő költözött egyik házból a másikba – ez a teljes kereslet 21%-a -, addig 2012 első-és harmadik negyedéve között ez az arány 13%-ra esett vissza. A bővülések aránya hasonlóan alakult; 2011-ben 18%, 2012 Q1-Q3 között pedig 16 százalékát tették ki a teljes bérbeadásoknak.

 

Folyamatosan nő a kis, 200 nm alatti területek iránti igény: 2007-2008-ban a bérbeadások számának38%át tették ki az ilyen jellegű tranzakciók, míg 2012 Q1-Q3-ban ez az arány elérte a 45%-ot. Az átlagos bériroda terület csökkenés annak a következménye, hogy a limitált pénzügyi források miatt visszaestek az üzleti lehetőségek, a cégek jövőbeli várakozásai és tervei is lényegesen visszafogottabbak az előző évekhez képest, valamint megjelentek a piacon a magyar tulajdonú cégek, akik jellemzően kisebb irodákat keresnek, mint a multinacionális versenytársaik.

 

CA Immo: újratárgyalás és hosszabbítás, költözés helyett

 

A CA Immo magyarországi iroda portfóliójában idén 14,252 négyzetméternyi üzletkötés történt, amelynek 45 %-a új üzletkötés volt, a fennmaradó  55 százalék pedig hosszabbítás és bővülés. A budapesti irodapiac 1000 nm feletti új bérleti szerződései közül a legnagyobb tranzakciót a Csoporthoz tartozó IP West irodaházban kötötték.

„Az irodaterületeinket vizsgálva a CA Immo irodaportfolió csupán 17,8 százaléka áll üresen; ez az arány jóval alacsonyabb a jelenlegi 26,1 %-os budapesti irodapiaci átlagos üresedési rátájához képest, amelyet a nem saját tulajdonban és felhasználásban lévő, vagyis spekulatív szegmensben mérnek..” – mondta Gulyás Ede, a CA Immo magyarországi ügyvezetője.” – „ Magyarországon, az új üzletkötéseink és sikeresen lezárt hosszabbítási tranzakcióink aránya közel azonos az irodapiaci súlyunkkal.”- tette hozzá.

 

Maradásra bíró üzemeltetési költségek

 

A limitált pénzügyi keret mellett a kedvező és főleg alacsony üzemeltetési költségek is hatással vannak a bérlőkre és a maradásra késztetik őket költözés helyett.

 

Az üzemeltetési költségek mértékét befolyásolja a ház által nyújtott szolgáltatások minősége, választéka, az adott irodaház mérete, amelyen eloszlanak a költségek, illetve a technikai felszereltsége és annak korszerűsége. Az állandó karbantartás, és ellenőrzés segíti, hogy az épületben minimalizálják az esetleges hirtelen megjelenő nagyobb költségeket. Az üzemeltetési költségek csökkentésére az energia tenderek kiírása több épületre a portfólión belül segítséget nyújthat, ez által nagyobb árkedvezményt lehet elérni az épületekre.

 

További lépések segíthetik az üzemeltetési költség csökkentését; ilyen a papír hulladék értékesítése, a szolgáltatások évenkénti felülvizsgálata (őrzés-védés; takarítás stb.), és indokolt esetben újabb tender kiírása.

 

Amennyiben a dolgozók is takarékosan lépnek fel, és környezettudatos munkamorállal rendelkeznek, akkor saját költségeiket is hatékonyan tudják csökkenteni; például azzal, hogy munkaidőn kívül áramtalanítják a számítógépeket; a nem használt helyiségekben lekapcsolják a világítást.