Idén szerény mértékben, de növekedhet a hazai rendezvénypiac

A magyar rendezvénypiac kilábalni látszik a válságból, legalábbis az elmúlt évre vonatkozó becslések szerint a rendezvények számát tekintve már meghaladtuk a 2008-as időszakot. Idén a Magyar Turizmus Zrt. tervei szerint ehhez néhány százalékos növekedéssel a nemzetközi konferenciák is hozzájárulhatnak. További jó hír, hogy a hazai vállalatok is többet költenek, igaz, ez a szegmens jelentősen átalakult az elmúlt néhány év alatt.

Országunk, bár kedvelt célpont a hivatásturisztikai piacon, azonban az előbbre jutáshoz  megfelelő kapacitással bíró rendezvényhelyszín(ek)re lenne szükség – állítják a szakemberek. Jelenleg viszont sem a főváros, sem a vidék nem bővelkedik ilyen helyszínekben. A Magyar Turimus Zrt. (MT) idei évre szóló marketinganyaga meg is jegyzi, amíg nem épül egy nemzetközi színvonalú, nagy kapacitású konferencia-központ, addig jelentős változások nem eszközölhetőek a nagy kongresszusok számának növekedésében. Így hazánk továbbra is elsősorban a 3–400 fős események terén tud érdemben versenyezni a nagy európai városokkal, miközben a nemzetközi szervezők keresik az új desztinációkat a régi megszokott helyszínek mellett és helyett.

 

A hivatásturizmus (MICE) ugyanakkor igen fontos a turisztikai bevételek szempontjából, hiszen az ilyen vendégek a többszörösét költik annak, mint egy átlag turista. Az persze komoly kérdés, hogy a Malév csődje mennyiben befolyásolja a lehetőségeket, hiszen a kieső járatok mellett ez a réteg az, aki nem feltétlenül preferálja a fapados légi összeköttetést. Az MT mindenesetre optimista, mert szakmai előkészítés alatt áll a fővárosban egy, a jelenleginél nagyobb, több ezer fő egyidejű befogadására alkalmas, többfunkciós konferencia-központ megvalósítása. Ezzel ugyan még egy ideig nem lehet számolni, de a szervezet égisze alatt működő Magyar Kongresszusi Igazgatóság 2013-ban még így is a nemzetközi konferenciák számának 2-5 százalékos növelését, valamint a vidéki konferencia-helyszínek hatékonyabb bevonását tervezi.

 

A több száz fős nemzetközi konferenciák mellett a rendezvénypiac meghatározó részét azonban még mindig az egynapos vállalati megrendelések adják. Az pedig jó hír, hogy a kincstári optimizmus mellett a piaci szereplők is úgy vélik, hogy a válságot követően magára találni látszik ez a szegmens. A vállalatok felmérték, hogy a rendezvények, a személyes élményfórum nélkül nehezebb az értékesítés, a kapcsolattartás a partnerekkel, az üzenet hatékony eljuttatásához a megfelelő forma, ötlet, hely, kommunikáció a kulcs – mondta Bakró Nagy Hédi, a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének (MaReSz) elnökségi tagja. Az üzletben most az lehet sikeres, aki valóban együtt tud gondolkodni a megrendelővel, már csak azért is, mert a vállalati rész sok esetben leterhelt más feladatokkal, így az ügynökségekre nagyobb felelősség hárul. Ez azt is jelenti, hogy egyre inkább elvárás a megrendelők részéről, hogy az egyes részfeladatok egy kézben fussanak össze – teszi hozza Kiss Zsolt, rendezvényinformatikai megoldásokat kínáló rentIT Kft. ügyvezetője. Ez már nem csak a kivitelezést, de az ötletelés szakaszát is jelenti.

 

Az anyagiakat tekintve a siker most nem feltétlenül az adott megbízásért járó magasabb bevételben realizálódik, sokkal inkább abban, hogy hosszú távú együttműködéseket lehet így megalapozni. A rendezvények száma Bakró Nagy Hédi szerint 2012-ben az előző évhez képest minimális növekedést mutat, de a preferenciák változtak. A szakmai irányultság erősödik, miközben a költség- és idő tekintetében a hatékonyság egyre fontosabb.

 

A sikeres rendezvény kulcsa az egyedi megoldásokban rejlik, ma már többet kell adni a sablonmegoldásoknál – állítja Kiss Zsolt. Ezt ráadásul jellemzően kevesebb pénzből, rövidebb határidővel kell megtenni. A vállalati rendezvények többségét jelenleg az értékesítést támogató rendezvények adják, de gyakoriak a csapatépítések és a munkatársaknak szóló családi események is. Az „élményfaktor” mindegyik esetben fontos, az utóbbiak esetében enélkül lényegében pénzkidobás és csupán kötelező éves elem a rendezvény, az eladásösztönzés tekintetében pedig enélkül csak egy tucatrendezvény a sok közül.

 

Milyen egy tipikus szakmai rendezvény 2012-ben?

 

A szakmai események jellemzően egynaposak, az erősebb, hatékonyabb értékesítés érdekében kisebb létszámú, az „ügyfélpiramisok” csúcsát, illetve középmezőnyét speciális, teljes mértékben a célcsoportra és az adott termékre, szolgáltatásra hegyezik ki, ahol valóban lesz ideje az értékesítőnek információt adni és kapcsolatot építeni – állítja Bakró Nagy Hédi, a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének (MaReSz) elnökségi tagja.

 

Az elmúlt időszak számokban

 

A statisztikák szerint 2008 és 2011 között több mint 12 százalékkal nőtt a hazánkban megrendezett nemzetközi konferenciák száma, a résztvevők tekintetében azonban nem sikerült bővülni, sőt kismértékben csökkent is a létszám. A több mint 600 ilyen eseményen 125 ezer vendég vett részt. A hazai rendezvények számát tekintve ugyan a Magyar Kongresszusi Igazgatóság adatai alapján 2011-ben sikerült meghaladni a válság előtti időszakot – és a tavalyi eredményekre még várni kell – de a szakértők szerint látványos növekedésre idén sem számíthatunk.