A bérleti díjak tovább nőnek a világ legdrágább bevásárlóutcáiban

A Cushman & Wakefield globális ingatlantanácsadó, ma megjelent Main Streets Across the World, vezető kiskereskedelmi tanulmánya szerint a Hong Kong-ban található Causeway Bay már második éve a világ legdrágább kiskereskedelmi lokációja.

A 25. évi megjelenést ünneplő tanulmány elismert barométer a globális kiskereskedelmi piacon, mely 64 ország 334 bevásárló utcáját állítja sorrendbe a legolcsóbbtól a legdrágábbig.

 

A globális kiskereskedelem középpontjában álló Cushman & Wakefield tanulmányozza és elemzi az üzletág fejlődését, valamint a kiskereskedelmi piaci trendeket, hogy segítse ügyfeleit az új fejlesztésekkel kapcsolatban.

 

A 3,2 százalékos globális kiskereskedelmi bérleti díj növekedés kicsit kevesebb ugyan, mint az előző 12 hónapban (4,5%) a vizsgált lokációk közül 285 esetben (85%) változatlan volt, vagy növekedett.

A high-end és a luxus ki

skereskedők versengésének eredményeképp a limitált szabad területet kínáló Causeway Bay bevásárlóutcában 14,7 százalékos növekedést tapasztaltunk és a bérleti díj a tanulmány történetében először átlépte a 32,000 USD/négyzetméter értéket.

 

11 év után a Causeway Bay letaszította a New York-ban található Fifth Avenue-t az első helyről 2011/2012-ben a bérleti díjak itt nem nagyon változtak és közel 27,000 USD/négyzetméter értékkel ez még mindig elég volt a második helyhez. Ez négyzetméterenként közel 10,000 dollárral előzte meg a párizsi Champs-Élysées sugárutat, mely 17,200 USD/négyzetméter értékkel a harmadik. A francia bevásárló utca növelte előnyét más lokációkkal szemben, a bérleti díjak 38,5 százalékkal nőttek, mely a harmadik legnagyobb növekedés világviszonylatban.

 

A nemzetközi luxusmárkák részéről mutatkozó kereslet hatására a londoni New Bond Street bérleti díjai 15,6 százalékkal 111,265 USD/ négyzetméterre emelkedtek, így ez a lokáció a hatodikról a negyedik legdrágább helyszínné lépett elő a világon. Ez e helyezést korábban a tokiói Ginza birtokolta 10,587 USD/négyzetméter), mely idén az ötödik helyre csúszott vissza. A 10 legdrágább lokációt felsoroltató rangsor nyolcadik helyéről a hatodikra lépett elő a milánói Via Montenapoleone (9,748 USD/négyzetméter), ahol 7,4 százalékos bérleti díj növekedés történt. 

 

John Strachan, a Cushman & Wakefield globális kiskereskedelmi vezetője elmondta: “Ismét a Fifth Avenue és a Causeway Bay versengtek a világ legdrágább lokációja címért, de majdnem az összes vezető nagyváros tekintetében a bérleti díjak növekedését tapasztaltuk.”

 

Martin Mahmuti, a Cushman & Wakefield európai piackutatási részlegének senior munkatársa hozzátette: “A gazdasági kockázat 2014-ben is érzékelhető lesz a piacokon, de a kondíciók várhatóan javulnak majd. A kiskereskedők továbbra is a legjobb és legkeresettebb lokációk iránt érdeklődnek majd, de a limitált kínálat és a megnövekedett bérleti díjak akadályt állítanak bizonyos márkák számára és alternatív lokációk keresésére sarkallja majd őket. Míg a városok egyre fontosabbak lesznek, a terjeszkedések tekintetében nagyobb szerepet játszik majd többek között az online csatorna.”

 

1988-ban, amikor a Main Streets Across the World tanulmány először megjelent a világ legdrágább lokációja New York volt, melyet München követett és a harmadik helyen Tokió állt. A negyedik helyezést Párizs kapta míg az ötödiket London. 

 

Amerika

 

A gyengébb gazdasági aktivitás ellenére a retail kereslet növekedett Amerikában. A bérleti díjak tekintetében regionális szinten itt történt a legnagyobb növekedés, az elsődleges bérleti díjak 5,8 százalékkal emelkedtek. Ez azonban visszaesés a 2011/2012 évhez képest, amikor a növekedés 10,9 százalék volt.

 

Az Amerikai Egyesült Államok (USA) bérleti díj növekedése visszafogottabb, volt (3,7%) a 2011/2012 évekhez viszonyítva, amikor Kanadában 1,7 százalékos növekedést tapasztaltunk.

 

Az amerikai kontinensen belül Kolumbiában történt a legnagyobb növekedés, 14,6 százalék, míg Argentínában 11,5 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak. A szomszédos Brazíliában (3,3%) több, mint 40 új bevásárlóközpont került a piacra, mely jelentősen fellendítette a kiskereskedelmi piacot.

 

A mexikói kiskereskedelmi helyzetkép (7,7 %) profitált a kereslet növekedéséből, de ugyanakkor a minőségi kiskereskedelmi területek hiánya nyomást gyakorolt rá. Chile kereskedelme továbbra is remek, itt 4 éve folyamatos a növekedés,

 

A várakozásokhoz híven, az amerikai kontinens 10 legdrágább lokációja élén ismét a New York-ban található Fifth Avenue állt. Az USA luxuspiaca 2013 júniusáig dinamikus volt, sok tranzakcióval és jelentős bérbeadásokkal a Fifth Avenue bevásárló utcában, olyan márkáknak, mint a Ralph Lauren, a Valentino és a Cartier.

 

Matt Winn,a Cushman & Wakefield amerikai kiskereskedelmi üzletágvezetője elmondta: “A gazdasági fellendülés ismét bérleti díj növekedéshez vezetett az USA-ban és Dél- Amerikában. A limitált fejlesztéseknek és a nemzetközi kiskereskedők folyamatos érdeklődésének köszönhetően a bérleti díjak növekedtek az olyan elsődleges helyszíneken, mint a Fifth Avenue. Emellett más New York-ban található helyszíneken, Miamiban és Washington DC területén is jelentős növekedést tapasztaltunk. Dél-Amerikában az új fejlesztéseknek köszönhetően a kiskereskedőknek nagyobb választási lehetőségük volt. Ahogy a kereslet kezdi felszívni a kínálatot régióban, a következő évben is hasonló növekedésre számítunk majd, és a rekord bérleti díj lehetősége továbbra is lehetséges.”

 

Ázsia és csendes óceáni területek

 

Ázsia és a csendes óceáni területek továbbra is a nemzetközi bérlők fő célpontjai, mely az elmúlt évben is a bérleti díjak növekedéséhez vezetett (4,5%). Bár a régiót meghatározta a piacok és kereskedők közötti kontraszt, a lassabb növekedés és a nem-luxus kiskereskedők egyre nagyobb befolyása.

 

A régióban ismét Hong Kong volt a meghatározó az elsődleges bérleti díjak növekedésének tekintetében (21,8%). Továbbá kiemelkedő bérleti díj növekedés történt Hong Kong három kiemelkedő kiskereskedelmi helyszínén, mely az első, második és harmadik helyre segítette őket az Ázsia és csendes óceáni területek legdrágább területeinek rangsorában.

 

Kínában az új piac vonzereje változatlan maradt (6,8%). A luxus szektor lassabb terjeszkedése és a megnövekedett kínálat ellenére az ország több új piaci belépőt is köszönhetett, valamint több már itt lévő kiskereskedő terjeszkedését.

 

Dél-Korea csökkenő vásárlóereje (7,2%) jelentős hatással volt a luxusmárkákra. Bár ezt a hiányt pótolta az úgynevezett ‘fast fashion’ márkák fellendülése.

 

A japán piac (6,2%) állapota jelentősen javult ebben az évben, ami leginkább a gazdasági növekedésnek és a magas vásárlóerőnek köszönhető. A bérleti díjak jelentősen megnövekedtek Taiwanban is (10%), mely az étteremláncok és a nemzetközi divatmárkák belépésének volt köszönhető. Ehhez hasonlóan, Indiában is az éttermek és a divatmárkák voltak a növekedést (2,1%) előidéző tényezők.

 

Mind globálisan, mind az ázsiai régió legdrágább kiskereskedelmi lokációja a Causeway Bay(14,7%), melynek legnagyobb ellenfele a Hong Kong Central, ahol a bérleti díjak 23,3 százalékkal emelkedtek az előző évhez képest.

 

Michele Woo, a Cushman & Wakefield Hong Kong kiskereskedelmi üzletágvezetője hozzátette: “A Hong Kong-ban található Causeway Bay továbbra is a világ legdrágább kiskereskedelmi lokációja, mely a luxus termékek eladásának növekedésével tovább erősíti majd pozícióját. Emellett a Kínából és Hong Kong más területeiről érkező látogatók miatt a kiskereskedelmi forgalom tovább növekszik. Ennek a trendnek köszönhetően már nem csak a luxus piac, hanem a közép kategóriás termékek piaca is fellendült a városban.”

 

Európa, Közel-Kelet és Afrika (EMEA)

 

Az EMEA régió bérleti díjai összességében 2,1 százalékkal növekedtek, mely a kedvezőbb európai gazdasági helyzetnek, a könnyebb finanszíroztatásnak és a luxus kiskereskedők magas keresletének köszönhető, melyet a javuló vásárlói hozzáállás is segít. Említésre méltó teljesítményt tapasztaltunk nyugat (2,4%) és Kelet-Európa (2,6%) részéről is. A 33 EMEA régióba tartozó országból, melyeket a tanulmány vizsgál, csupán 7 esetében történt bérleti díj csökkenés, a többi 26 esetben a bérleti díjak vagy változatlanok voltak, vagy növekedtek.

 

Az év kiemelkedő EMEA országa kétség kívül Franciaország volt, ahol 16,3 százalékos bérleti díj növekedést tapasztaltunk. Az állam fő kiskereskedelmi lokációi ismét a luxus kiskereskedelmi piac részéről tapasztaltak keresletet. Több, mint 100 luxusüzlet nyílt Franciaországban 2011 óta. A kiskereskedelmi fellendülést emellett a növekvő turistaszám és a csökkenő kereslet is elősegítette.

 

Az Egyesült Királyság bérleti díj növekedése (6%) főként Londonnak köszönhető, ahol a főbb bevásárló utcák sokkal jobban teljesítettek, mint az ország nagy része. Az olyan luxus lokációk, mint a New Bond Street, ahol a növekvés 15,6 százalék volt vagy a Sloane Street továbbra is jelentős érdeklődést tapasztalnak a bérlők részéről. Átlagosan 10 nemzetközi bérlő verseng egy-egy üzlethelyiség megszerzéséért.

 

Az EMEA régión belül a legnagyobb növekedés Norvégiában történt (16,2%), míg Oroszországban hasonló 15,4 százalékos emelkedés következett be. Ausztria prémium helyszínei (8,9%) továbbra is profitálnak a turizmusból és a nemzetközi kiskereskedők érdeklődéséből.

 

A tanulmány szerint a kevésbé jól teljesítő EMEA régióbeli piacokon is javulás tapasztalható. Görögországban és Írországban például az elsődleges bérleti díjak bár 7,3 és 7,8 százalékkal csökkentek, ez lassabban történt, mint tavaly, míg Bulgáriában és Magyarországon ahol 2011/2012-ben csökkentek a bérleti díjak, most ha kis mértékben is, de növekedésnek indultak.

 

Az EMEA régió legdrágább lokációja a párizsi Champs-Élysées sugárút volt, ahol közel 40 százalékos bérleti díj emelkedés történt az elmúlt évben, jóval elhúzva így a második helyezett, a londoni New Bond Street bevásárló utcától.

 

Christian Dubois, a Cushman & Wakefield párizsi irodájának ügyvezető igazgatója elmondta: “Az olyan prémium bevásárló utcák, mint a Champs-Elysées, avagy az olyan luxus desztinációk, mint az Avenue Montaigne továbbra is a nemzetközi kiskereskedők fő célpontjai. Ezek a helyszínek az új márkák keresletéből profitálnak, akik Franciaországba is kiterjesztik bolthálózatukat, emellett az újonnan belépő külföldi kiskereskedők, illetve klasszikus piaci szereplők is beszállnak ebbe a kiskereskedelmi versenybe.”