Csodás irodákban a hazai BSC-k és SSC-k

Csodás irodákban dolgoznak a hazai szolgáltató központok, hiszen töretlenül népszerű Budapest és a magyar nagyvárosok a globális szolgáltató központok (BSC-k vagy SSC-k) körében, hiszen alig távoznak, többen jönnek, az itt lévők túlnyomó része pedig bővül, összetettebb feladatokat lát el.

Az alkalmazottak többsége elégedett az irodai körülményekkel, a központok pedig magasabb fizetéssel és rugalmas munkavégzési formákkal szeretnék megtartani a dolgozóikat, miközben bevetik a munkáltatói márkaépítés eszközeit is.

Az üzleti szolgáltató központok (business services centers – BSC) körében készített átfogó felmérést a HIPA (Hungarian Investment Promotion Agency) és a HOA (Hungarian Service and Outsourcing Association) Business Services Hungary néven.

Idén a jelentés a másodlagos városokban rejlő lehetőségekre és a szektor számára elérhető ingatlanállományra fókuszál. Budapesten kívül is van élet szemlélet erősödik hazánkban is, a vidéki helyszíneken erős egyetemi tudásközpontok és jelentős potenciális munkavállalói körök várják a szolgáltató központokat.

Világosan látszik, hogy a hazai üzleti szolgáltató ágazat evolúciós folyamaton megy keresztül, az iparági szereplők egyre átfogóbb, magasabb hozzáadott értékű tevékenységeket telepítenek Magyarországra. A folyamatosan változó környezet ellenére ígéretes új kezdeményezések születnek, miközben egyre nagyobb figyelem összpontosul a szektorra.

A vállalatok, szakmai szervezetek, oktatási és kormányzati intézmények együttműködése erősíti a szektor presztízsét, és a munkáltatói márkaépítés fejlesztése is a különböző csatornákon (közösségi média stb.) jótékonyan hat az ágazatra.

Másrészt a technológiai innováció is fontos szereplővé lépett elő, hiszen a szolgáltatások automatizálása és az ügyfelek önkiszolgáló mechanizmusainak erősítése javítja a hatékonyságát. Ez azonban nem elbocsátásokat eredményez, hanem a szolgáltatások nagyságrendjét növeli, miközben azok összetettebb tevékenységeket jelentenek.

Minőségi ingatlanállomány várja őket

A felmérés részére a hazánkban jelenlévő 120 BSC közül 64 szolgáltatott adatot, akik közel 42 ezer főt alkalmaznak, tehát meglehetősen reprezentatív információkról van szó. Az alkalmazottak átlagéletkora 32 év, 78%-uk felsőfokú végzettséggel rendelkezik, 16%-uk külföldi.

A központok 50%-át több mint egy évtizede alapították Magyarországon, vagyis egy erősen érett piacról beszélhetünk. A válaszadók anyavállalatai elsősorban a feldolgozóiparból érkeztek, majd ezeket követik a technológiai és telekommunikációs, illetve a pénzügyi szolgáltatások cégei. Túlnyomó részben Budapesten találhatók, hiszen a 120-ból 98 a fővárosba települt, vidéken pedig Miskolcon, Debrecenben, Pécsett, Szegeden és Székesfehérváron működik már több is.

A szektor továbbra is meghatározó a budapesti irodapiacon, sok szolgáltató növeli a kapacitásait és a bérelt területeit, sok esetben az új funkciókat új helyszínre telepítik, amely az „A” kategóriás irodák iránti keresletnövekedést is hajtja. A fővárosban 3,7 millió m2-nyi modern irodaterület található, míg a vidéki városok közül Debrecen kínálja a legtöbb irodateret 124 ezer m2-vel. Ha a munkaerő-utánpótlást nézzük, akkor Budapesten 150 ezer egyetemista tanul, ugyanez a szám a civis városban 35 ezer. A többi nagyvárosban kisebb számokkal találkozhatunk.

Érettebb a piac

A válaszadók fele captive centerek, 17%-uk BPO, míg a harmaduk hibrid modellt követ. Az arányok az elmúlt években állandósultak, bár a hibrid modellek hangsúlyos aránya a hazai piac érettségét jelenti, hiszen itt nagyobb a hozzáadott érték, sőt, a captive centerek is fejlődnek, külsős ügyfeleket szereznek, így több lábon állnak és nagyobb a létjogosultságuk.

A központok 70% -a költségközpontként működik előre meghatározott költségvetéssel. Azonban számos BPO és hibrid központ esetében megjelenik a profit- és befektetési tevékenység, amely nagyobb felelősséget és rangot biztosít. A válaszadó BSC-k 73% -ánál új szolgáltatásokat vezettek be az elmúlt évben, vagyis folyamatos az evolúció a vállalkozásoknál. Különösen a kutatás-fejlesztés-innováció és logisztika-ellátási lánc területein kiemelkedő a fejlődés üteme.

A magyar BSC-k nagy többsége elmozdul a magasabb hozzáadott értékek és szolgáltatások felé, míg az egyötödük az alacsony hozzáadott értéket jelentő tranzakciós tevékenységnél marad. A válaszadók 60%-a globálisan szolgálja ki az ügyfeleit, vagyis nem csak Európa áll a működésük fókuszában. A BSC vezetőinek nagyjából a fele az anyavállalatok top menedzsmentjében is helyet kap, vagyis fontos szerepet játszanak a cégeik életében a nemzetközi szolgáltató központok.

A központok működésének meghatározó tényezője az üzleti folyamatok átalakulása. A robotikus folyamatok automatizálására irányuló kezdeményezések megnövekedtek, most a BSC 63% -a foglalkozik a témával. Ugyanakkor a BSC-k adaptálják a legújabb informatikai megoldásokat és irányítási rendszereket, hogy megfeleljenek az új digitális technológiáknak. Fejlett digitalizációs megközelítésekben gondolkodnak, például a fejlett üzleti elemzések és az intelligens automatizálás előtérbe kerülnek. Így a BSC-k bizonyos területeken kiválósági központokká válnak.

Jönnek, de alig mennek

A BSC-k kétharmada úgy számol, hogy a tevékenységét a jövőben bővíti is, míg csökkenésre mindössze 3% számít. A szimpla SSC-knél fordulhat elő ritkán, hogy távoznak az országból, alapvetően költség okok miatt. Az érkező központok legfontosabb érvei a magyar városok mellett a hatékonyság és a termelékenység. A befektetési döntések során további fontos szempontok a képzett és tehetséges munkaerő elérhetősége, a foglalkoztatással kapcsolatos költségek optimális nagyságrendje.

Ezen kívül a stabil politikai és gazdasági környezet, az életminőség és a mindennapi költségek nagyságrendje jönnek még számításba egy globális döntés kapcsán. A magyar BSC szektor az ország időzónája miatt is előnyös, amely lehetővé teszi széles körű szolgáltatások nyújtását globális szinten. Az előnyök listája még kiegészíthető a rendelkezésre álló iroda – és IT – infrastruktúrával, valamint a kormány ösztönző eszközeivel, amelyek a vállalatok számára kedvező perspektívát nyújtanak.