Újra viszik a repülőgépet, mint a cukrot
A London mellett megrendezett idei farnborough-i légikiállítás és -vásár (FIA) rendkívül jól sikerült – 47 milliárd dollár értékben kötöttek üzleteket a kiállítók a megrendelőkkel.
Egy hét alatt több mint 800 tárgyalást folytatott 159 kiállító a részt vevő 1450 vállalatból, és az eredmény messze meghaladta a tavaly a párizsi Le Bourget repülőtéren tartott testvérrendezvény mindössze hétmilliárdos teljesítményét, igazolva az ipar reményét, hogy számára véget ért a recesszió. A csúcsot változatlanul a 2008-as FIA tartja, amikor 88,7 milliárd dollár értékben kötöttek szerződéseket.
A várakozásoknak megfelelően a legtöbb megrendelést az Airbus és a Boeing kapta – az előbbi 130 kontraktusával listaáron számolva 13 milliárd, a Boeing 103 megállapodásával 10 milliárd dollár értékű üzletet kötött. Az európai repülőgépgyártás óriása emellett 15, a Boeing négymilliárd dollár értékben kapott ajánlatokat. A regionális gépek gyártói ugyanakkor nemigen rúghattak labdába, pedig ebben a szegmensben óriási verseny alakult ki. A kanadai Bombardiernek, amely nagy reményeket fűzött legújabb gépcsaládjához, a CS-hez, egyetlen megrendelést sem sikerült szereznie, és az oroszok is csak 10 millió dollárnyihoz jutottak az indonézok által megrendelt Szuhoj Superjetekért. A regionális gépek gyártói közük egyedül a brazil Embraer bizonyult igazán sikeresnek, miután 37 szerződést írt alá 1,4 milliárd dollár értékben.
A legmagasabb értékű szerződést a dubai Emirates légitársaság kötötte 12 darab Boeing 777-300ER nagy hatótávolságú utasszállító 3,25 milliárd dolláros megvásárlásával. Ugyanakkor lényegesen nagyobb üzletekről is születtek előzetes megállapodások: az AMR Corp. American Airlines vállalata 35 Boeing 737-est, az OAO Aeroflot 11 Airbus A330-as, míg a Virgin America Inc. 40 A320-as vásárlását jelentette be.
hirdetés
Az FIA is bizonyította, hogy egyre nő az igény a kisebb fogyasztású, korszerű repülőgépekre. A General Electric Aviation vezérigazgatója, David Joyce arra számít, hogy a legnagyobb a növekedés a fejlődő piacokon – a Közel-Keleten, Ázsiában és Latin-Amerikában megy végbe. A GE a világ vezető sugárhajtómű-gyártója.