Milliárdokat pöfékelnek el feleslegesen a teherautók

Milliárdokat pöfögnek el az autók a rossz logisztika miatt Nemzetközi kutatások szerint: ha egy teherautó letette rakományát, akkor visszafelé 30%-uk üresen közlekedik a világ főútvonalain. Becslések szerint mindez évi 33,5 milliárd Euro üzemanyagköltséget és 20-30 tonna CO2 kibocsátást jelent, feleslegesen. Ugyanakkor egyre több a zöld logisztikai iroda is, Vecsésen már működik ilyen.

Az Európai Szállítmányozók Tanácsának kutatása szerint: a teherfuvarozás költsége az ellátási lánc teljes költségének körülbelül harminc százalékát teszi ki. A fenntartható fejlődés, illetve a költségek csökkentése érdekében, egyre több az olyan cég, amely “zöld
utakat” keres a szállítmányozásban. Ilyen például a Deutsche Post DHL, amely 36 országban működtet úgynevezett Go Green programot. A DHL központi elemzése szerint: 2010 végéig közel egymilliárd olyan küldeményt kézbesítettek a világ körül, amelyek környezetbarát módon érkeztek meg a címzettekhez.

Több országban az ügyfelek már megválaszthatják, hogy a szállítmányt milyen típusú járművel kézbesítsék és, hogy a csomagolás is környezetkímélő legyen e. Ennek részeként olyan szisztémát fejlesztettek ki, amely a szárazföldi szállítmányozás folyamatában jelentősen csökkenti a CO2 kibocsátást. A légi szállítmányozás átalakítása folyamán egyes régiókban a régi Boeing 727 típusú repülőket lecserélték újabb Boeing 757-es gépekre, amelyek 20%-kal kevesebb kerozint fogyasztanak. A DHL néhány országban már forgalomba állított hybrid hajtású járműveket is. A cég célja, hogy 2020-ra 30%-kal csökkentsék a károsanyag kibocsátást. Ugyanakkor a DHL magyar honlapján az olvasható, hogy a vállalat célja: “2012-re 10%-kal, 2020-ra 30%-kal növelje az energiafelhasználás hatékonyságát, és csökkentse a DHL működéséből származó káros környezeti hatásokat. A cég szerint egyre nagyobb szükség van a “zöld” logisztikai megoldásokra. Magyarországon a DHL Global Forwarding vecsési telephelyén működik egy zöld iroda, amelynek alapvető célja a környezetbarát működés feltételrendszerének kimunkálása és a dolgozók környezettudatosságának növelése. A zöld fejlesztések mellett, a Deutsche Post DHL csoport bejelentette azt is, hogy 2015-ig terjedő időszakban, évi adózás előtti nyereségében, 13-15 %-os növekedést tervez. A merész kijelentésnek az egyik alapja, hogy cég szakemberei úgy vélik, úrrá lettek a válsághelyzeten. Ezt bizonyítják árbevételi
mutatói is, a 2009-es évet a DHL csoport 46 milliárd euro árbevétellel zárta. 2011-es évről elmondható, hogy ma jobbak a pozícióink, mint két évvel ezelőtt.- nyilatkozta Födelmesi Tibor, a DHL Global Forwarding ügyvezető igazgatója. Mint mondta: a javuló gazdasági trendek kedvező hatással voltak az üzletre, összességében egy pozitív évet zárt a magyarországi divízió is. Éppen ezért a Deutsche Post és a DHL logisztikai üzletág megerősödve állt fel a krízishelyzetből. A DHL 2011-es előrejelzése szerint: több ország küzd jelentős költségvetési hiánnyal. Senki sem tudhatja biztosan, hogy mindez milyen hatással lesz a gazdasági növekedésre. Kína és Délkelet-Ázsia gazdasági mutatói eddig kedvezően alakultak. Növekedés tapasztalható Latin-Amerikában, és Németországnak köszönhetően Európa sincs rossz helyzetben.

Magyarországon még nem annyira stabil a gazdasági helyzet, de bízom abban, hogy a kisebb-nagyobb előre és hátra lépések váltakozását követően fellendülésre számíthatunk – nyilatkozta a szakember. Ennek ellenére logisztikai szempontból Magyarország is pozitív kilátások elé néz. Ezekre a pozitív változásokra próbált felkészülni az elmúlt évben
a cég. Magyarországon 11%-os létszámbővítés is történt. A DHL csoportnál több mint 300.000 ember dolgozik a világ 220 országában, Magyarországon közel 1500 alkalmazottat foglalkoztatva.