Felújítják a Nyugatit

A főváros új központi főpályaudvar tervének megvalósítása irreális, és évekkel tolná ki az elővárosi közlekedés korszerűsítését, mondta az Indexnek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) szóvivője. Ehelyett a hangsúly a meglévő pályaudvarok korszerűsítése, felújítása, ezekhez ráadásul uniós források is rendelkezésre állnak. A tervek szerint a Ferihegyi gyorsvasút is a Nyugati fog befutni.

A központi pályaudvar terve irreális, mondta az Index megkeresésére Loppert Dániel a NIF szóvivője. A MÁV közelmúltban emlegetett fejlesztései kapcsán ugyanis két párhuzamos koncepcióról is szó volt. Az egyik a Nyugati és a Kelenföldi pályaudvarok átépítésével az elővárosi vasútközlekedés fejlesztésére koncentrál. A másik pedig egy új központi főpályaudvar terve, amely egyesítené a három jelenlegi nagy pályaudvar funkcióját. Bár a koncepció a hetvenes években született, továbbra is progresszívnek számít. A Ferencvárosba tervezett létesítmény átmenő pályaudvar lenne, ahol a vonatok tárolása helyett azok tovább közlekednének az ellenkező irányba, hely- és logisztikai problémákat oldva meg ezzel.

Bizonytalan és biztos

A szóvivő szerint a főpályaudvar fejlesztése és a jelenlegi pályaudvarok átépítése egymást kizáró projektek. Már csak azért is, mert a főpályaudvar koncepciója még nincs annyira kidolgozva, hogy azzal EU-forrásokra pályázzanak. A terv kidolgozásának ideje alatt viszont elveszíthetjük azt a támogatást, amelyet az elővárosi fejlesztésekre kaptunk. „A főpályaudvar terve a pár év alatt indítható projekteket kitolja, és valami bizonytalannal helyettesíti” – mondta Loppert Dániel.

A szóvivő elmondta, hogy a Nyugati pályaudvar átépítése 2015-ben indulna, miután befejezték a veresegyházi vonal fejlesztését. A 2013-ban kezdődő munkálatokkal a veresegyházi vonalat alkalmassá teszik arra, hogy csúcsidőben negyedóránként érkezhessenek vonatok. Európai szintű megállókat és P R parkolókat építenek ki a vonal mentén.