Charta a motoros közlekedés biztonságáért – Interjú Óberling Józseffel

Az utóbbi években jelentősen csökkent a közúti balesetek száma, jóval, csaknem a felével kevesebben halnak meg a közutakon.

A motoros közlekedésben nem ennyire kedvezőek a számok, ennek tudható be, hogy az immár hagyományosan megrendezett alsóörsi Harley Davidson találkozón memorandumot írtak alá a motorosok biztonsága érdekében. Az eseményen  a Parlament elnöke, egy eredeti Harleyt ajánlott fel árverésre. A részletekről Oberling József ezredest az ORFK Közlekedésbiztonsági Főosztályának vezetőjét kérdeztük.

A.V.: Ezt a találkozót először kereste fel egy ilyen magas rangú közjogi méltóság.

O.J.: Szerintem természetes, hogy az Elnök úr részt vett az eseményen, egyrészt mert sportember, másrészt pedig mert szenvedélyes motoros és gyűjtő. Vele és más közéleti személyekkel valamint magánemberekkel aláírtunk egy chartát a motoros közlekedés biztonságáért. Ennek azért van különleges jelentősége, mert ilyen magas szintű közjogi méltóság még soha nem írt alá közlekedésbiztonsággal kapcsolatos önkéntes kötelezettséget és tulajdonképpen ezzel példát mutatott mindenkinek, aki tehet, illetve tennie kéne a kerékpáros és a motorkerékpáros közlekedésért, annak biztonságáért.

A.V.:  Mi lehet az oka annak, hogy  ez megtörtént, sőt felajánlott egy motort karitatív célra?

O.J.: Nem csak a közlekedésbiztonság, hanem az elmúlt hónapok árvizei is motiválták az Elnök urat. Két Harley Davidsonja közül az egyiket, egy második világháborúban használt katonai motort ajánlott árverésre, az árvízkárosultak javára. Már aznap egy bank szép summát ajánlott érte, de a licit még folytatódik. Nem hiszem, hogy könnyű szívvel vált meg tőle az Elnök úr, hiszen elmondása szerint hosszú évek alatt csak eredeti alkatrészek felhasználásával újíttatta fel, olyan, mintha most jött volna ki a gyárból. De ennek a munkának ennél nemesebb végeredménye nem lehet. A memorandum célja az, hogy felhívja a közvélemény figyelmét arra, hogy annak ellenére, hogy javultak a közlekedési statisztikák, sajnos a motorosokkal kapcsolatos események nem csökkentek, továbbra is nyolcvan száz motoros hal meg évente az utakon. Ez a charta aláírói azt vállalják, hogy betartják a szabályokat, úgy közlekednek, hogy sem önmagukat, sem másokat nem veszélyeztetnek.  Aki autósként írja alá, az azt vállalja, hogy tudomásul veszi, hogy a motorosok is a világon vannak,  közlekedésüket segíti.

A.V.: Az utóbbi időben, mintha fordult volna a kocka, egyre több autós tolerálja, hogy a lámpánál bizony a motoros előre furakszik, netán cikázik a forgalmi sávok között.


O.J.
:  Valóban javult a helyzet, de korántsem olyan mértékben, hogy elégedettek lehetnénk. A kerékpárosokkal egy kicsit más a helyzet, különösen azóta, hogy a KRESZ módosítás többlet jogot adott nekik néhány forgalmi helyzetben. Nyílt titok, hogy az utóbbi időben majdnem kétszeresére emelkedett a kerékpárosok által okozott balesetek száma. Visszatérve a motoros közlekedésre, annak ellenére, hogy javuló tendenciáról beszélhetünk, vannak még mindig renitens közlekedők. Pont a napokban került egy olyan fotó a kezembe, amin egy gyorshajtó motoros   látszik, az elejét megemelve randalírozik. Nem számított rá, hogy a megtört rendszám ilyenkor pont a kamerának látszik, jól leolvasható. A hatósági jelzések megváltoztatásáért is büntetendő ez a cselekmény.

A.V.: Sokak szerint a nemrégiben megváltoztatott KRESZ ismét módosításra szorul, többek között a kerékpárosok miatt is.

O.J.:
Ha a véleményemet megkérdezik, akkor egy új KRESZ megalkotását, bevezetését javasolnám. Ugyanis nem lehet újabb módosításokkal jobbá tenni azt, ami már végképp nem jó, megtanulhatatlan, alkalmazhatatlan, betarthatatlan. Jól mutatja ezt a kerékpárosokra vonatkozó szabályozás is, jól mutatja ezt, hogy a rossz bevezetési kommunikáció miatt elterjedt, hogy az egyirányú utcába a kerékpáros az ellenkező irányból is behajthat. Pedig ez nem igaz, csak akkor, ha ezt külön tábla jelzi.

A.V.: Az interneten sokféle, sőt nagyon jó KRESZ játék, teszt van. Az iskoláknak szinte tálalják a tananyagot.

O.V.:
Az általános iskolákban egyébként nagyon komoly KRESZ oktatás, közlekedésre nevelés folyik, versenyek, vetélkedők vannak.

A.V.: Nem lehetne kötelezővé tenni a Kresz oktatást az iskolákban, vagy a kerékpárok forgalmazásánál azt elérni, hogy adjanak egy kis praktikus könyvecskét mellé az alapvető közlekedési szabályokról?

O.V.. Sajnos ma még az a helyzet, hogy még azt sem írják elő, hogy milyen alapvető felszereléssel kell forgalomba hozni a drótszamarakat. A jogalkotók mindig azzal hárították el ezt a kérdést, hogy kerékpározni nem csak közúton lehet, miért terheljék plusz költséggel azt, aki csak hegyi kerékpározni akar. Mi mindig próbálkozunk, de rendre elhárítanak bennünket. Abban viszont látok fantáziát, hogy a kereskedők adjanak a kerékpárok mellé közlekedési tanácsokat, szabályokat tartalmazó könyvecskét.

A.V. A  zéró tolerancia sikeres. Az viszont nehezen értelmezhető, hogy a büntetéssel meg lehet úszni a komolyabb következményeket, akár a  büntető pontokat.

O.J..
Reményeim szerint már nem lesz sokáig így, már az előző kormány hivatalnokaival is volt vitánk, hogy amikor az elkövető személye ismertté válik, akkor ebből az objektív felelősségből lépjünk át a szabálysértési eljárásba. Itt ugyanis számos olyan szankció lehetséges, aminek jótékony hatása van az emberre, igaz a jelenlegi szabályok szerint kisebb összeg kerülne vissza a költségvetésbe. Ennek lenne a legnagyobb visszatartó hatása. Egyébként az Alkotmánybíróság vizsgálta ezt a kérdést, mindent rendben talált, egy dologban azonban jogalkotási mulasztásban van az Országgyűlés, nem választotta szét a szabálysértési és a közigazgatási eljárást. Pont ez, aminek világosnak kellene lennie, hogy mikortól szabálysértés és mikortól közigazgatási eljárás vonatkozik a szabálysértőre.. Ez tudom az átlag embernek nehezen érthető, de fontos dolog.

A.V.. A technikai berendezések vásárlásánál, az ellenőrzés tervezésénél úgy látják sokan, hogy túlzottan a gyorshajtók lefülelésére utazik a rendőrség, pedig egy rossz kanyarvétel, előzés, az elsőbbségadás elmulasztása is komoly veszélyforrás.

O.J.: A forgalomban a dinamikus ellenőrzés nem a legkönnyebb, a mozgó jármű szabálysértése sem a legegyszerűbben bizonyítható dolog. Természetesen törekszünk arra, hogy azokra a szabálysértésekre is felhívjuk a figyelmet, amik a forgalomra veszélyesek, a nagyobb úthibák, rossz forgalmi szabályozás.  Nemrégiben írta alá az országos rendőrfőkapitány úr azt az intézkedést, ami a nyári idegenforgalmi szezonra vonatkozik, a fontosabb helyekre, csomópontokra biztosítunk plusz állományt.